Семінарське заняття може бути проведене у формі рольової гри – «Засідання вченої ради Києво-Могилянської академії»



Мета гри: характеристика педагогічних поглядів провідних діячів вітчизняної освіти ХVІІ – ХVШ століть, формування уміння ведення дискусії, аргументації своєї точки зору, полеміки з опонентами.

Між студентами групи розподіляються ролі («засідання вченої ради» є умовним, оскільки діячі, погляди яких розглядаються, не були сучасниками) К. Ставровецького, П. Беринди, С. Полоцького, Є. Славинецького, І. Гізеля, П. Беринди, Л. Зизанія, Г. Сковороди, Ф. Прокоповича, С. Калиновського та інших.

Один із учасників рольової гри призначається (обирається) головуючим. Він у вступній промові коротко характеризує діяльність просвітителів XVI століття (П. Русина, Ю. Дрогобича) та провідні впливи, що позначилися на розвитку вітчизняної педагогічної думки XVІ – ХVIII ст. Оголошується коло проблем, що мають бути розглянуті:

1. Мета та роль освіти і виховання у розвитку людини, духовному житті суспільства, процвітанні держави.

2. Зміст та методи сімейного виховання, вимоги до батьків та вихователів.

3. Зміст освіти, форми та методи навчання.

При обговоренні запропонованих питань полеміку необхідно вести від особи педагога, роль якого Ви обрали: для того, щоб краще «вжитись» у роль, необхідно докладно опрацювати матеріали про педагогічну діяльність Вашого «героя», його світогляд, педагогічні ідеї. Необхідно також ознайомитись з позиціями «протилежної сторони» у дискусії. З цією метою слід звернутись до додаткової літератури з теми, проконсультуватись за необхідності з викладачем.

Завдання для педагогічних роздумів та дискусій

(Завдання для самоконтролю III рівня складності)

1. Прочитайте уривок із твору «Пересторога» та розділ «Об учении» з твору «О воспитании чад» (Антология педагогической мысли Украинской ССР. – С. 88–92). Прокоментуйте міркування авторів щодо ролі освіти в житті держави, нації. Чи с вони актуальними для сьогодення, чому?

2. Прочитайте розділ «О воспитании детей» з твору «О воспитании чад» (Антология педагогической мысли УССР. – С. 91–92) та уривки з творів С. Полоцького «Обід душевний» та «Вечеря душевна» (Хрестоматія з історії педагогіки. Частина 1. Вітчизняна школа і педагогіка. – Суми: СумДПУ, 2003. – 299 с). Сформулюйте основну сутність вимог до батьків у вихованні дітей. Порівняйте моральні заповіді, висловлені у цих творах, з тими, що сформульовані у «Повчанні» Володимира Мономаха дітям. Чим зумовлена схожість цих заповідей.

3. Прочитайте уривки з творів І. Вишенського (Антология педагогической мысли Украинской ССР. – С. 94–97). Які поради щодо організації та методики навчання читанню дає автор? Як вони співвідносяться з сучасними уявленнями? Висловіть свою думку щодо аргументів автора про пріоритет рідної мови як мови навчання і відправлення церковної служби. Чи можете ви навести приклади аналогічної полеміки в сучасному житті?

4. Прочитайте уривок із твору С. Яворського «Філософський курс...» (Антология педагогической мысли УССР. – С. 127). Як оцінює автор можливості юнацького віку щодо сприймання моральних істин? Як узгоджуються ці міркування з положеннями сучасної педагогічної науки про моральне виховання юнацтва?

5. Проаналізуйте твір Ф. Прокоповича «Промова про заслуги наук, що прирівнюються до заслуг зброї». Які аргументи наводить автор для доказу необхідності знань для благополуччя людини, держави?

6. Проаналізуйте «Байки Харківські» Г. Сковороди («Дві курки», «Бджола і Шершень», «Собака і Кобила») та «Вдячний Єродій». У чому полягає сутність ідеї сродності виховання видатного українського філософа і педагога? (Хрестоматія з історії педагогіки. Частина 1. Вітчизняна школа і педагогіка. – Суми : СумДПУ, 2003. – С. 57–64).

Контрольні питання

(Завдання для самоконтролю II рівня складності)

1. Хто з вітчизняних просвітителів брав участь у створенні перших книг друкованих кирилицею?

2. Наведіть провідний аргумент І. Вишенського щодо переваг слов'янської освіти над латинською.

3. Про які сторони дитячого життя йде мова у творі Є. Славинецького «Громадянство звичаїв дитячих»? (Див. Хрестоматія з історії педагогіки. Частина 1. Вітчизняна школа і педагогіка. – Суми : СумДПУ, 2003. – C. 35–38).

4. Хто з вихованців, а пізніше професорів Київської академії був одним із засновників шкільної освіти в Сербії?

5. Які настанови дає С. Полоцький батькам у творі «Вечеря душевна»? (Хрестоматія з історії педагогіки. Частина 1. Вітчизняна школа і педагогіка. - Суми: СумДПУ, 2003. – С. 39–44)?

6. Яку послідовність у вихованні і навчанні дітей пропонує С. Полоцький згідно з 7-річними циклами їх розвитку? У якому творі?

7. Як ставився С. Полоцький до покарань? Як він аргументує таке ставлення?

8. Що містив у собі «Лексикон словенороський та імен толкування»? Хто був його автором?

9. Хто з професорів, ректорів Києво-Могилянської академії був автором психологічного твору «Мир с богом человеку»?

10. Хто є автором твору «Первое учение отрокам»? Коли і для кого він його написав?

11. Хто з професорів, ректорів Києво-Могилянської академії був укладачем «Синопсису»?Що являє собою цей твір?

12. Сформулюйте рекомендації, які виклав Ф. Прокопович у своєму творі «Про риторичне мистецтво» щодо законів та шляхів розвитку ораторського мистецтва.

13. Хто є автором праці «Духовний регламент»? Що являє собою
цей твір?

14. В яких навчальних закладах та які предмети викладав Г. Сковорода?

15. Назвіть головні духовні джерела формування Г. Сковороди як філософа та педагога?

16. У чому суть ідеї «сродності виховання» за Г. Сковородою?

17. У чому полягає відмінність ідеї «просвіченого абсолютизму» Ф. Прокоповича від ідеї «селянського просвітництва» Г. Сковороди?

18. У чому полягають педагогічні ідеї притчі Г. Сковороди «Вдячний Єродій»?

19. У чому має полягати зміст освіти за Г. Сковородою?

20. Які дидактичні принципи та методи навчання відстоював Г. Сковорода?


Тести

(Завдання для самоконтролю І рівня складності)

1. У створенні перших друкованих кирилицею книг брали участь:

а) Юрій Дрогобич, Павло Русин;

б) Юрій Рогатинець, Іов Борецький;

в) Іван Вишенський, Кирило Ставровецький.

2. Юрій Дрогобич писав свої твори:

а) латинською; б) слов'янською; в) давньогрецькою мовою.

3. Юрій Дрогобич був професором:

а) Римського та Празького університетів;

б) Падуанського та Оксфордського;

в) Болонського та Краківського.

4. Навчальною книгою, у друкуванні якої брав участь Павло Русин, була:

а) «Часословец»; б) «Учебная псалтырь»; в) «Евангелие учителное».

5. Магістром Краківського університету, який був учителем М. Коперника, став:

а) Юрій Дрогобич; б) Павло Русин; в) Станіслав Оріховський.

6.        Автором твору «Громадянство звичаїв дитячих» був:

а) Симеон Полоцький;

б) Арсеній Сатановський;

в) Єпифаній Славинецький.

7.        Автором Статуту Слов'яно-греко-латинської академії у Москві був:

а) Симеон Полоцький; б) Максим Грек; в) Єпифаній Славинецький.

8.        Президентом Святого Синоду став за наказом Петра І у 1720р.:

а) Стефан Яворський;

б) Феофан Прокопович;

в) Стефан Калиновський.

9.        Справу реформування системи духовної освіти Петро І доручив:

а) Стефану Яворському;

б) Феофану Прокоповичу;

в) Стефану Калиновському.

10. Автором ідеї сродності виховання є:

а) Інокентій Гізель; б) Григорій Сковорода; в) Феофан Прокопович.

11. Автором слів «Без природи, як без дороги: чим далі йдеш, тим більше блукаєш. Природа є вічне джерело охоти» є:

а) Григорій Сковорода; б) Яків Козельський; в) Феофан Прокопович.

12. Хто є автором наведеної далі цитати: «Премудрий Платон воскові уподібнює серця юнацькі, тому що як віск приймає на себе зображення всяких печатей, так серця юних всяких прав легко приймають через легкосердя. Коли на тому воску відпечатає хтось непорочного і незлобивого голуба, то буде людина ця непорочна і незлобива, як голуб. ... Або впечатає хтось лютого лева або хижого вовка, то буде ця людина жорстокою, як лев, та хижою, як вовк. Або відпечатає хтось лінивого осла, завжди в лінощах ця людина має жити. Або відпечатає хтось гнівливого ведмедя, хитрого лиса або гавкаючого пса, до кончини життя свого ця людина буде гнівливою, хитрою і ганьбителем чесних. Якщо ж відпечатає хтось покірливе ягня або чистого горностая, ця людина до останнього подиху буде любителем покірливості і охоронцем чистоти «.

а) С. Полоцький; б) І. Гізель; в) П. Беринда.

13. Хто є автором наведеної далі цитати:

«Запитання: Що повинна робити дитина, коли її зустріне на шляху хтось достойний пошани?

Відповідь: 3 шляху відійти, шапку чемно зняти, якщо ж прославлена людина, або достойність яку-небудь матиме, їй вклонитися.

Запитання: У розмові з людьми які речі є дуже нечемними?

Відповідь: Знизування плечима, перебирання пальцями, з ноги на ногу хитання, нахиляння всім тілом, перебивання кого-небудь раніше, аніж він закінчить розмову.»

а) С. Полоцький; б) Г. Сковорода; в) Є. Славинецький.

14. Хто є автором вислову, наведеного далі:

«Два головні батьківські обов'язки це: «благо породити і благо навчити». Якщо хтось жодної з цих двох заповідей не додержав, ні благо породив, ні благо навчив, той не є батько дитині, а винуватець вічної загибелі...»

а) С. Полоцький; б) Є. Славинецький; в) Г. Сковорода.

15. Хто є автором вислову, наведеного далі:

«Народженого на добро неважко навчити на добро, хоч навчити, хоч привчити, хоч відучити... Від природи, яко матері, легесенько достигає наука сама собою. Це є всенародна і справжня вчителька і єдина.»

а) Г. Сковорода; б) Ф. Прокопович; в) І. Гізель.


Дата добавления: 2018-04-05; просмотров: 778; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!