Література для обов’язкового конспектування



1. В. Мономах. Повчання дітям.

Робота з першоджерелами

Проаналізуйте «Повчання дітям» В. Мономаха. У чому, на Вашу думку, виховна цінність твору? Знайдіть у «Повчанні» підтвердження таких тез: не лінуватись працювати; вести діяльне життя; творити добро людям; постійно вчитися; піклуватися про єдність рідної землі; безкорисливе служіння Вітчизні; вимоги щодо виховання дітей; обгрунтування важливості позитивного прикладу у вихованні молоді.

Основна література

1. Антология педагогической мысли Древней Руси и Русского государства 14-17 вв. – М.: Педагогика, 1985. – 363 с.

2. Антонець Н. Сторінка з історії гімназійної освіти в Києві // Педагогічна газета.– 2008. – 2, лютий. – С. 6.

3. Бутейко О. Ідеї сімейного виховання в творчій спадщині просвітителів ХІІІ ст. // Рідна школа.– 2008. – № 1. – С. 6.

4. Іларіон Київський. Слово про Закон і Благодать // Хрестоматія з історії педагогіки. Частина 1. Вітчизняна школа і педагогіка. – Суми : СумДПУ, 2003, – С. 6 – 9.

5. Історія української школи і педагогіки: Хрестоматія / Уклад.: О.О. Любар; за ред. В.Г. Кременя. – К. : Знання, 2005. – 767 с.

6. Книга вчить, як на світі жить. Книга для читання з народознавства. – Суми, 1996. – С. 5 – 36.

7. Левіта Ф. Шляхи і завдання українського шкільництва: до 1020-річчя шкільництва Русі-України //Історія в школі. – 2009. – № 4. – С. 1 – 4.

8. Левківський М.В. Історія педагогіки: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. – Київ : Центр навчальної літератури, 2008. – 188 с.

9. Любар О.О., Історія української школи і педагогіки: Навч. посібник / За ред. О.О. Любара. – К. : Т-во "Знання", КОО, 2003, – 450 с.

10. Навозняк Л.Л. Соціологічні віхи процесу формування духовності в школах України: [Від часів Київської Русі до початку ХХІ століття] // Соціальна педагогіка: Теорія та практика. – 2008. – № 2. – С. 88 – 94.

11. Очерки истории школы и педагогической мысли народов СССР с древнейших времен до конца XVII в. / Отв. ред. З.Д. Днепров. – М.: Педагогика,1989. – 480 с.

12. Повість врем'яних літ // Хрестоматія з історії педагогіки. Частина 1. Вітчизняна школа і педагогіка. – Суми : СумДПУ, 2003. – С. 13 – 14.

13.Про виховання чад // Хрестоматія з історії педагогіки. Частина 1. Вітчизняна школа і педагогіка. – Суми : СумДПУ, 2003. – С. 14 – 15.

14. Радул О. Ігри дітей давніх східних слов’ян: педагогічний ретроспективний досвід // Рідна школа. – 2009. – № 12. – С. 48 – 51.

15.Розвиток народної освіти і педагогічної думки на Україні. Нариси. (X - поч.ХХ ст.) / Ред. М.Д. Ярмаченка. – К., 1991. – 384 с.

14. Сбруєва А.А., Рисіна М.Ю. Історія педагогіки у схемах, картах, діаграмах:Навчальний посібник.. – Суми : СумДПУ, 2000. – 208 с.

15. Стельмахович М.Г. Народна педагогіка.– К., 1985. – 312 с.

16. 1020-річна історія шкільної освіти в Україні: традиції, сучасність та перспективи: міжнародна наукова конференція // Освіта України. – 2009. – № 29 – 30, 17 квітня. – С. 1 – 9.

17. Тригубенко В. Формування гуманістичних цінностей особистості: від Київської Русі до сучасності // Рідна школа. – 2009. –
№ 12. – С. 56 – 60.

18. Українська педагогіка в персоналіях: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів: У 2-х кн. Кн. 1: Х – ХІХ століття / О.В. Сухомлинська, Н.Б. Антонець, Л.Д. Березовська, Л.С. Бондар; За ред. О.В. Сухомлинської. – К. : Либідь, 2005. – 622 с.

19. Хрестоматія з історії педагогіки. Частина 1. Вітчизняна школа і педагогіка. – Суми : СумДПУ, 2003. – 299 с.

20. Шкільна благопристойність // Хрестоматія з історії педагогіки. Частина 1. Вітчизняна школа і педагогіка. – Суми : СумДПУ, 2003. – С. 20 – 24.

Додаткова література

1. Аркас М.М. Історія України-Русі. / М.М. Аркас. – К., 1990. – 456 с.

2. Бабишин С.Д. Школа та освіта Давньої Русі. (IX – пер. половина XIII ст.).– К., 1973. – 88 с.

3. Брайчевський М. Утвердження християнства на Русі. / М. Брайчевський. – К., 1989. – 295 с.

4. Булашев Г. Український народ у своїх легендах, релігійних поглядах та віруваннях.– К., 1993. – 414 с.

5. Ващенко Г. Виховний ідеал.– Полтава, 1994. – 190 с.

6. Дроб'язко П.І. Українська національна школа: витоки і сучасність: Посібник.– К. : Академія, 1997. – 184 с.

7. Замалеев А.Ф., Мыслители Киевской Руси. – К., 1981. – 159 с.

8. Історія педагогіки / За ред. М.С. Гриценка. – К., 1973. – 446 с.

9. Костомаров М.П. Слов'янська міфологія. – К., 1994. – 384 с.

10. Науменко Ф.І. Школа Київської Русі.– Львів, 1965. – 216 с.

11. Сірополко С. Історія освіти в Україні.– К. : Наукова думка, 2001. – 912 с.

12. Українська культура: Лекції за ред. Д. Антоновича. – К., 1993. – 592 с.

 

Семінар 6. Розвиток української освіти ХVІІ – ХVІІІ ст. Перші вищі навчальні заклади в Україні

(2 год.)

Мета. Дослідити витоки вітчизняної духовної культури та системи духовних цінностей українців. Охарактеризувати процес становлення та розвитку національної системи середньої та вищої освіти за часів національного відродження та подальшої денаціоналізації .

Базові поняття теми: епоха українського Відродження; братські школи; колегіуми; Києво-Могилянська академія; козацтво; козацька педагогіка; організація осередків джур; Попівська академія.

 

План заняття

1. Братські школи: виникнення, розвиток, їх роль у формуванні національної самосвідомості та культури.

2. Роль Острозької академії у формуванні національних традицій освіти й виховання.

3. Становлення Київської братської школи-колегії-академії. Києво-Могилянська академія – осередок освіти й культури православних народів.

4. Козацьке виховання: типи шкіл і система виховання.

5. Шкільництво Правобережної та Лівобережної України в період посилення колоніального гніту та денаціоналізації українського народу.

Методичні рекомендації

У кінці XVI – середині XVII століть суттєвим фактором, що спричинив подальший розвиток української освіти, зокрема, слов'яно-греко-латинських шкіл, став підйом українського національного визвольного руху. Острозька академія, братські школи, Києво-Могилянська академія стали основою для формування особливостей української національної освітньої традиції, яка творчо поєднала риси східнослов’янських та західноєвропейських культурно-освітніх надбань.

У розглядуваний період на території України існували парафіяльні, полкові, січові, братські, протестантські, католицькі школи, школи національних меншин (вірменські, єврейські тощо). Створювались школи мистецтв та мандрівних дяків. Висвітлення дидактичних аспектів їх діяльності (мета, зміст, форми, методи навчання, вимоги до вчителів) становлять основне завдання даної теми.

Оригінальним вітчизняним педагогічним явищем ХVІ – ХVІІІ століть є козацька педагогіка – система освіти та виховання, що склалася на землях Запорізької Січі та Гетьманської України. Вона мала чітко усвідомлену мету: виховання козака-лицаря, патріота України з розвиненим почуттям національної свідомості; сталу систему духовних пріоритетів: національні традиції, ідея волі, братерства, християнська віра, як оберіг соборності та незалежності України, ідея лицарської честі і звитяги; розвинену систему тіловиховання, яка передбачала загартування дитини з перших днів життя, народні ігри, вправи, забави, плавання, веслування, перебування під водою, участь у полюванні, оволодіння холодною і вогнепальною зброєю, опанування мистецтва козацьких єдиноборств. На території Січі та полків Лівобережної України була створена значна кількість січових та полкових шкіл, діяльність яких складала невід’ємний компонент козацької педагогіки. Розгляд питання передбачає характеристику всіх названих компонентів козацької педагогіки як цілісної виховної системи.

Особливості розвитку вітчизняної освіти у другій половині ХVІІ – ХVІІІ столітті спричинені, передусім, поділом українських земель між Російською та Польською державами внаслідок війни 1654 – 1667 рр. Польська влада на Правобережній Україні сприяла розвитку католицьких колегіумів, що вело до полонізації і покатоличення української шляхти. Братські школи в цей період занепадають у зв'язку з поступовим переходом братств в уніатство, негативним ставленням до них влади.

На православних та українських національних засадах продовжують працювати лише парафіяльні школи та школи мандрівних дяків. Однак вони були елементарними і об'єктивно не могли стати основою для подальшого розвитку української освіти, духовності на Правобережжі.

Предметом розгляду повинна стати діяльність Едукаційної комісії (1773 – 1795 рр.). Необхідно проаналізувати як позитивні аспекти її діяльності (проведення освітньої реформи), так і негативні (закриття всіх українських шкіл на Правобережжі).

Характеристика розвитку освіти на Лівобережній Україні повинна включати розгляд діяльності полкових та парафіяльних шкіл (нижчої освітньої ланки), колегіумів (середньої освітньої ланки), та Києво-Могилянської академії (вищої освітньої ланки). Необхідно проаналізувати заходи російського царизму щодо поросійщення закладів освіти у ХVІІІ ст.

Розвиток освіти в останній чверті ХVІІІ ст. відбувався під впливом катерининської освітньої реформи 1786 року. Разом із заснуванням нових світських шкіл – малих і головних народних училищ, царський уряд заборонив діяльність полкових шкіл, шкіл мандрівних дяків.

 

Практичний блок

1. Проаналізуйте твір кінця XVII століття «Шкільна благопристойність» (Хрестоматія з історії педагогіки. Частина 1. Вітчизняна школа і педагогіка. – Суми : СумДПУ, 2003. – С. 20–30). Висловіть свою думку щодо таких аспектів діяльності шкіл та життя учнів, висвітлених у творі:

- ставлення учнів до навчання, до книги;

- поведінка учнів у школі;

- покарання школярів;

- ставлення школярів до однолітків та батьків;

- санітарні умови шкільного навчання.

2. Хто з українських гетьманів доклав найбільших зусиль для розвитку освіти в Україні? У чому полягали ці зусилля? Як ви оцінюєте рівень освіченості козацької верхівки, рядових козаків у різні періоди існування козацтва як військово-політичного явища?

3. У чому полягає внесок Петра Могили у розвиток освіти в Україні? З якими історичними фактами пов'язане те, що оцінки щодо його просвітницької діяльності не є однозначно позитивними.

4. Що являли собою школи мандрівних дяків як педагогічне явище? Використайте для вивчення цього питання такі джерела: «Источники о школах странствующих учителей (Антология педагогической мисли УССР. – С. 111–116).

Завдання для педагогічних роздумів та дискусій

(Завдання для самоконтролю ІІІ рівня складності)

1. Проаналізуйте статут Львівської або Луцької братської школи і висловіть свою думку щодо питань:

а) які дидактичні принципи були покладені в основу навчальної роботи цієї школи;

б) знайдіть у Статуті положення, що підтверджують наявність у братських школах елементів класно-урочної системи;

в) знайдіть у Статуті підтвердження наявності елементів самоврядування у братських школах;

г) якими мовами (і чому саме цими мовами) велось навчання у братських школах;

д) знайдіть у Статуті положення, що підтверджують гуманне ставлення вчителів іучнів та демократичні основи діяльності цих шкіл;

е) як поєднуються у діяльності братських шкіл ідеї народної та християнської педагогіки;

є) які методи виховання застосовували вчителі братських шкіл.

2. Поміркуйте, які політичні та духовні причини спонукали Військо Запорозьке (в особі гетьмана) ввійти до складу Київського шкільного братства. У чому полягали наслідки такого кроку?

3. Висловіть свою думку щодо питання, чому козацьку педагогіку називають вершинним проявом української народної педагогіки?

4. У чому полягали зміни в структурі освітніх закладів Правобережної та Лівобережної України останньої чверті XVIII ст.? Якими причинами політичного характеру вони були зумовлені?

5. Поміркуйте про позитивні та негативні наслідки діяльності Едукаційної комісії. Обґрунтуйте свою думку.

6. Яким було ставлення російського царизму до Києво-Могилянської академії? Доведіть свою думку, використавши конкретні історичні факти.

7. Що ви знаєте про діяльність Попівської академії? Де і коли вона існувала, хто був її засновником, членами? Які педагогічні ідеї вони висловлювали?

8. Напишіть статтю на тему «Діяльність братських шкіл як фактор розвитку української духовності».     

Контрольні питання до теми

(Завлання для самоконтролю ІІ рівня складності)

1. Назвіть три етапи розвитку освіти на території України у XIV- ХУІІ століттях. Укажіть критерії, за якими зроблена така періодизація.

2. Назвіть основні причини виникнення братських шкіл на території України.

3. Які предмети вивчались у братських школах елементарного та підвищеного рівнів?

4. У яких містах існували братські школи підвищеного рівня?

5. Коли і кимбула заснована Острозька академія? Коли і чому вона припинила своє існування?

6. Хто був друкарем друкарні, що працювала при Острозькій школі? Які книжки були там видруковані?

7. У чому полягає зміст родинно-шкільного етапу виховання в козацькій педагогіці?

8. Назвіть компоненти тіловиховання в козацькій педагогіці.

9. Назвіть 5 заповідей кодексу лицарської честі в козацькій педагогіці.

10. Коли і де була створена перша школа на території Запорізької Січі?

11. Що являла собою Січова школа, яка діяла при церкві Святої Покрови?

12. Назвіть людей, котрі були засновниками Київської братської школи?

13. Під проводом якого гетьмана Військо Запорозьке увійшло до складу Київського шкільного братства?

14. Коли і як утворився Києво-братський колегіум?

15. Коли було введено вивчення богослов'я у Києво-братському колегіумі? Чому введення цього предмету потребувало так багато часу? Що змінилося з його введенням у статусі навчального закладу?

16. Які колегіуми існували на Лівобережній Україні у XVIII столітті? Коли і ким вони були створені? Коли і чому припинили існування?

17. Хто і коли вперше надав академічний статус Києво-братському колегіуму? Коли цей статус був остаточно підтверджений?

18. Коли припинила своє існування Києво-Могилянська академія? Чому? Коли і у якості якого навчального закладу академія відновила свою діяльність у XIX та у XX століттях?

19. Коли і чому припинили своє існування школи мандрівних дяків?

20. Яка кількість полкових шкіл була на території 7 полків Лівобережної України у 1740-1746рр. (за даними І.Ф. Павловського)?

Тест

(Завдання для самоконтролю І рівня складності)

1. Навчання у школах на українських територіях, що знаходились під владою литовських феодалів у XV столітті відбувалось мовою:

а) литовською; б) латиною; в) слов'янською.

2. У братських школах України і Білорусії була започаткована нова форма навчання:

а) взаємного навчання;

б) класно-урочна;

в) індивідуально-групова.

3. Острозька академія належала до типу шкіл:

а) слов'яно-греко-латинських; б) єзуїтських; в) протестантських.

4. Перша братська школа на території України була створена у:

а) Львові; б) Луцьку;        в)Києві.

Створена була перша братська школа у:

а) 1586 р; б) 1620 р;         в) 1615 р.

5. Першим ректором був:

Острозької академії:

а) Герасим Смотрицький;

б) Костянтин Острозький;

в) Кирило Ставровецький.

Львівської братської школи:

а) Лаврентій Зизаній;

б) Арсеній Еласонський;

в) Кирило Ставровецький.

Київської братської школи:

а) Інокентій Гізель;

б) Мелетій Смотрицький;

в) Іов Борецький.

6. Засновником Києво-братського колегіуму був:

а) Петро Могила; б) Мелетій Смотрицький; в) Касіан Сакович.

7. Колегіум - це:

а) елементарна школа;

б) школа середнього рівня;

в) вищий навчальний заклад.

8. Едукаційна комісія - це:

а) об'єднання професорів з метою прийому екзаменів у студентів;

б) міністерство освіти, що існувало на території Правобережної України між першим та другим поділом Польщі;

в) освітній департамент у Російській імперії у ХVІІІ столітті.

9. Гальшка Гулевичівна була:

а) жінкою Київського міського голови;

б) київською міщанкою, що віддала свій маєток для заснування братської школи;

в) засновницею жіночого училища в одному з монастирів Києва.

10. Єпіфаній Тихорський був:

а) засновником Харківського колегіуму;

б) професором Києво-Могилянськоїакадемії;

в) Київським митрополитом.

11. Засновником Чернігівського колегіуму був:

а) Іоан Максимович; б) Арсеній Берило; в) Лазар Баранович.

12. Попівська академія – це:

а) духовна академія у Харкові;

б) просвітницький гурток інтелігенції на хут. Попівка Сумського повіту;

в) колегіум у Переяславі.

13. У Київській академії отримали освіту гетьмани:

а) І. Мазепа, П. Орлик, П. Полуботок, І. Самойлович, Ю. Хмельницький;

б) І. Виговський, П. Дорошенко, П. Орлик, П. Сагайдачний, Б. Хмельницький;

в) Д. Апостол, І. Брюховецький, Д. Многогрішний, П. Полуботок, П. Тетеря.

14. Едукаційна комісія здійснила реформу освіти, згідно з якою були запроваджені школи:

а) парафіяльні та повітові училища, гімназії, університети;

б) парафіяльні училища, підокружні та окружні школи;

в) братські школи, колегіуми, академії.

15. Першим університетом на території України був:

а) Львівський; б) Київський; в) Харківський.


Дата добавления: 2018-04-05; просмотров: 1276; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!