В) «Упанішади», «Рамаяна», сутри



г) «Рамаяна»

 

25. До «Вед» відносяться..

а) самхіти, брахмани, араньяки, упанішади

б) рігведа, самаведа, яджурведа, атхарваведа

в) упанішади, брахмани, рамаяна, рігведа

г) веданта

 

26. Першоосновою світу у вченні санкх’я є:

а) матерія

б) пуруша і пракріті

в) ефір, вогонь, вода, земля

г) духовне і матеріальне

27. Основою буття в систе­мах ньяя і вайшешика є...

а) матерія

б) ану – дрібні частинки

В) ніщо

г) пуруша і пракріті

 

28. Слово «Йога» означає...

а) «енергія розуму»

б) «зосередження (медитація)»

В) «поєднання»

г) «незрозуміле»

29. Суть вчення чарваки-локаяти можна звести до...

а) сенсуалізму

б) атеїзму

В) матеріалізму

г) ідеалізму

 

30. До якої філософської системи відноситься буддизм?

а) астіка

б) ортодоксальної

В) неортодоксальна

г) східної

31. Метою людського життя в буддизмі є...

а) ненашкодити живому

б) позбавлення страждань

в) досягнення нірвани

г) позбавлення бажань

 

32. Основою філософії буддизсу є вчення про:

а) нірвану

б) 4 благородні істини

в) 8-ми ступеневий шлях спасіння

г) життя Будди

33. Час зародження та розвитку китайської філософії припадає на:

а) VIII – II ст. до н.е.

б) III тис. до н.е.

в) XII-IX ст. до н.е.

г) дуже давно

 

34. Особливості китайської філософії:

а) логічність (понятійність), практичність, соціальність

б) релігійність, практичність, соціальність

в) структурність, реальність, міфологічність

г) немає правильної відповіді

35. Основою світу в китай­ській філософії (за книгою «І цзин») є...

а) інь та янь

б) вогонь, вода, земля, дерево, повітря

в) дао

г) небо

 

36. Філософія конфуці­анства головну увагу зосереджує на проблемі:

а) людини

б) супільства

в) держави і володаря (правителя)

г) немає правильної відповіді

 

37. Засновником конфуціанства вважається...

а) Кун Фу-цзи

б) Кунг Фу

В) Кну Фу-цзи

г) китаєць

 

38. Конфуціанське вчення про людину проявляється у...

а) поділі людей на шляхетних (благородних) і низьких

б) гуманності

В) наданні людині частки дао – де

г) релігійності

39. Засновником даосизму вважається...

а) Лао-цзи

б) Дао-цзи

В) Мао Цзе-дун

г) китаєць

 

40. Основна праця даосизму...

а) Дао-де-цзин

б) І-цзин

В) Лунь-юй

г) Дао

 

41. До духовних джерел Ра­нньої Античної філософії відносимо:

а) єгипетська міфологія та наука;

б) язичницька релігія;

в) твори Гомера “Одіссея”, “Іліада”;

г) міфи стародавньої Греції.

 

42. Проблематикою ранньо­го періоду Античної філосо­фії є:

а) космогонізм;

б) космологізм;

в) антропоцентризм;

г) натуралізм.

 

43. Атнична філософія у своєму розвитку проходить:

а) один період;

б) два періоди;

в) три періоди;

г) жодного періоду;

 

44. Основною проблемою Ранньогрецької філософії є...

а) аксіологічна проблема;

б) антропологічна проблема;

в) натуралістична;

г) космогонічна;

 

45. Школи раннього періоду Античної філософії:

а) Мілетська, іонійська;

б) Грецька, римська;

в) Мілетська, еліатська;

г) Піфагорійці, софісти;

 

46. У кого з філософів першоосновою всього сущого виступає вода:

а) Емпедокл;

б) Анаксагор;

в) Фалес;

г) Парменід

47. Що є першоосновою світу для Анаксімена?

а) вода;

б) вогонь;

в) повітря;

г) апейрос.

 

48. Що таке логос за Гераклітом?

а) закон;

б) слово;

в) вогонь;

г) наука.

 

49. Хто з філософів першо­основою всього сущого вва­жає вогонь;

а) Фалес;

б) Анаксагор;

в) Геракліт;

г) Парменід

 

50. Засновником стихійної діалектики вважається:

а) Геракліт;

б) Анаксимандр;

в) Діоген;

г) Сократ;

 

51. Хто започатковує іде­аліс­тичну лінію в Античній філософії;

а) Піфагор;

б) Геракліт;

в) Платон;

г) Платін

 

52. Хто з філософів уявляє світ у геометричній фігурі?

а) Піррон;

б) Геометр;

в) Піфагор;

г) Демокріт;

 

53. Хто з філософів в осно­ву світу кладе число?

а) математик;

б) Ксенофан;

в) Парменід;

г) Піфагор;

 

54. До елеатської школи відносяться:

а) Емпедокл, Парменід; Ксенофонт

б) Протагор, Сократ, Анаксагор;

в) Анаксагор, Анаксімен, Анаксімандр;

г) Зенон, Піррон, Епікур.

 

55. Які сили упорядковують світ за Емпедоклом?

а) життя і смерть;

б) любов і ненависть;

в) мудрість і байдужість;

г) тільки любов

 

56. Атоми Левкіппа і Демо­кріта мають такі власти­вості:

а) кількісні;

б) існуючі;

в) дійсні;

г) без форми.

 

57. Хто з філософів започаткував атомістичне трактування буття?

а) Демократ;

б) Демокріт;

в) Епікур;

г) Атоміст;

 

58. Темне пізнання за Демокрітом – це...

а) пізнання з допомогою відчуттів;

б) з допомогою розуму;

в) з допомогою атомів;

г) з допомогою душі;

 

59. Яка причина призвела до зміни проблематики в античній класичній філософії?

а) політична

б) соціальна

в) економічна

г) кліматично-географічна

 

60. Основна проблематика класичного періоду Античної філософії:

а) проблема людини

б) проблема буття

в) проблема поведінки

г) проблема життя і смерті

 

 

61. Хто вперше ставить проблему людини як моральної істоти?

а) Протагор;

б) Платон;

в) Сократ;

г) Зенон;

 

62. Хто із названих філософів належить до школи софістів?

а) Епікур;

б) Піррон;

в) Протагор;

г) можливо Сократ

63. Хто з філософів античності висловив ідею про відносність істини?

а) Геракліт;

б) Сократ;

в) Парменід;

г) Протагор;

 

64. Софісти визнають:

а) абсолютну істину

б) одну думку

в) сумнів щодо істини

г) декілька істин

 

65. Софіст означає

а) скептик

б) демократ

в) вчитель

г) мудрець

 

66. Методом пошуку істини за Сократом є…

а) споглядання

б) монолог

в) стійкість

г) діалог

 

67. Хто стверджував, що справжнє знання є основою правильних моральних вчинків?

а) І.Кант;

б) Сенека;

в) Демокріт;

г) Сократ;

 

68. Хто з філософів античності зв’язав моральність із знаннями та створив концепцію етичного раціоналізму:

а) Платон;

б) Фрейд;

в) Піфагора;

г) Сократ;

 

69. Платон належав до...

а) матеріалістичного напряму

б) об’єктивного ідеалізму

в) ідеалізму

г) суб’єктивного ідеалізму.

70. Що розумів Платон під “істинним буттям”:

а) чуттєві речі;

б) матерію;

в) ідеї;

г) благо;

 

71. Аристотель критикує Платона за те,що…

а) речі існують самі по собі

б) речі існують окремо від ідей

в) речі і ідеї існують разом

г) ідеї є вищими за речі

 

72. За Арістотелем усяка річ складається з

а) ідей і понять

б) форми і змісту

в) матерії і думки

г) матерії і форми

 

73. Філософія Аристотеля спрямована

а) відповісти на основне філософське запитання

б) до наукової визначеності, логічної стрункості

в) на філософію життя

г) заперечення небуття

 

74. Аристотель до правильної форми держави відносить:

а) тиранію і аристократію;

б) монархію і демократію;

в) демократію і аристократію;

г) монархію і аристократію;

 

75. До третього періоду античної філософії відносяться...

а) грецька і римська філософія

б) елліністична і римська філософія

в) грецька і італійська філософія

г) олександрійська, римська, грецька філософії

 

76. До ідеалістичного вчення належить школа...

а) неоплатонізму

б) скептицизму

в) стоїцизму

г) епікуреїзму

 

77. Проблематика елліністично-римської філософії - ...

а) діяльність

б) етика

в) метафізика

г) онтологія

 

78. Вчення якого філософа продовжив Епікур?

а) якогось

б) Платона

в) Арістотеля

г) Демокріта

 

79. Засновником епікуреїзму був...

а) Епікур

б) Сократ

в) Піррон

г) грек

 

80. Від чого слід позбавитися за Епікуром?

а) щастя

б) насолоди

в) смерті

г) страху

 

81. Атоми Епікура наділені...

а) якісними властивостями

б) кількісними властивостями

в) здатністю рухатися

г) здатністю змінювати траекторію руху

 

82. Що властиве епікурейцям?

а) атараксія

б) евдемонізм

в) релігійність

г) аскетизм

83. Засновником стоїцизму вважається ..

а) стоїк

б) Піррон

в) Зенон

г) Епікур

 

84. В сфері гносеології стоїки були...

а) агностиками

б) гностиками

в) раціоналістами

г) сенсуалістами

 

85. Стоїцизму притаманна

а) мужність

б) незворушність

в) хоробрість

г) страх перед природою

 

86. Що властиве стоїкам?

а) атараксія

б) евдемонізм

в) релігійність

г) аскетизм

 

87. Засновником скепти­цизму був...

а) Піррон

б) Епікур

в) Скептик

г) Зенон

 

88. На які питання повинна відповісти людина за вчення скептиків?

а) Що я можу знати? Що я маю робити? На що я можу сподіватися?

б) що є первинним? Чи можна пізнати світ? Чи є розвиток світу?

в) з чого складаються речі? Як до них ставитись? Яка з цього вигода?

г) що є щастя? Для чого щастя? Хто хоче щастя?

 

89. Що властиве скептикам?

а) атараксія

б) евдемонізм

в) релігійність

г) аскетизм

 

90. Засновником неоплатонізму був...

а) Платон

б) Плотін

в) Плутон

г) неоплатонік

 

91. Неоплатонізм заснову­ється на філософії...

а) Платона

б) Піфагора

в) Плутарха

г) Плотіна

 

92. Священна тріада в неоплатонізмі...

а) Розум-Душа-Космос

б) Бог-Син-Дух

в) Єдине-Душа-Людина

г) Людина-Світ-Бог

 

93. Що властиве неоплато­нікам?

а) атараксія

б) евдемонізм

в) релігійність

г) аскетизм

 

94. Своєрідність середньо­вічної філософії у її

а) зв’язку з наукою

б) зв’язку з релігією

в) зв’язку з природою

г) зв’язку з Богом

 

95. Метою пізнання в епоху Середньовіччя виступає...

а) людський розум

б) світ природи

в) Бог

г) об’єктивна дійсність

 

96. Гносеологічним прин­ципом середньовічної філософії є:

а) історизм;

б) раціоналізм;

в) одкровення;

г) релігійність.

 

97. Основний догмат хри­сти­янського віровчення від­носно Бога проголошує:

а) немає Бога вище Аллаха;

б) Бог є Єдине;

в) Бог існує у трьох іпоста­сях;

г) Бог є все і все є Бог;

 

98. Людина у середньовічній філософії виступає як:

а) творіння природи

б) творіння Бога

в) творіння космосу

г) творіння праці

 

99. Провіденціалізм стосується...

а) привидіння

б) провадення

в) проведення

г) провидіння

 

100. До ідейних джерел середньовіччя відносимо

а) філософію Сократа

б) філософію Арістотеля

в) філософію Філона

г) філософію Платона

 

101. Серед періодів середньовіччя виділяють...

а) романський період

б) некласичний період

в) період патристики

г) немає правильної відповіді

 

102. Апологетика означає:

а) заперечення віри

б) захист християнської віри

в) захист язичницької віри

г) захист релігії

 

103. До апологетів належав…

а) Тертуліан

б) Ориген

в) Петрарка

г) Аквінський

 

104. Квінт Тертуліан прого­ло­сив:

а) вірую бо це абсурдно;

б) шукайте і знайдете;

в) християнське одкровення є мудрість;

г) божественне завжди про­тистоїть диявольському;

 

 

105. Завданням патристики було:

а) створити догмати христи­янського віровчення;

б) створити коментар до Біблії;

в) створити еволюційну тео­рію;

г) створити логічну систему;

 

106. До західної патристики належав:

а) Василь Великий;

б) Аврелій Августин;

в) Фома Аквінський;

г) Ориген;

 

107. Кому належить твір “Сповідь”:

а) Фомі Аквінському;

б) філософу;

в) Василю Великому;

г) Августину Аврелію.

 

108. Світогляд Августина Аврелія був:

а) антропологічним;

б) онтологічним;

в) теоцентричним;

г) аксіологічним.

 

109. Хто з філософів середньовіччя намагався трактувати проблему часу:

а) П’єр Абеляр;

б) Фома Аквінський;

в) Августин Аврелій;

г) Тертуліан

 

110. Завданням схоластики було:

а) дослідження соціальної дійсності;

б) дослідження природи;

в) обґрунтувати раціональні докази віри;

г) сформувати християнську філософію на противагу язичницький.

 

111. Основною проблемати­кою схоластичної філософії було співвідношення:

а) світу і надприродного;

б) віри і розуму;

в) віри і інтуїції;

г) віри і підсвідомого;

 

112. Універсалії означає:

а) ознака речі;

б) сутність речі;

в) поняття речі;

г) розмір речі;

 

113. Реалісти стверджували, що:

а) універсалії існують до ре­чей;

б) універсалії існують в ре­чах;

в) універсалії не існують;

г) універсалії треба пізнати;

 

114. Культура Відродження поділяється на:

а) три періоди: раннє, високе, пізнє

б) два періоди: романтичне і готичне

в) не поділяється

г) на чотири періоди: раннє, низьке, високе, пізнє

 

115. Що відроджувалося в епоху Ренесансу?

а) культура і освіта Європи

б) мистецькі твори християнства

в) людина і суспільство

г) культура і традиція Античності

 

116. Людина в епоху Ренесансу вважалась...

а) творцем (митцем)

б) частиною природи

в) найвищим творінням Бога

г) грішною

 

117. Особливість епохи Відродження - ...

а) антропологізм

б) антропоцентризм

в) гуманітаризм

г) соціологізм

 

118. Епоха західноєвропейського Відродження була епохою

а) християнського світобачення

б) світського, атеїстичного світобачення

в) наукового світосприйняття

г) піднесення значущості земного життя людини та її самовдосконалення як особистості

 

119. Основний вид людської діяльності в епоху Відродження ...

а) пізнання всього світу

б) творчість

в) поклоніння Богу

г) вивчення всіх наук

 

120. Відокремлення релігії від науки – це ...

а) інквізиція

б) секуляризація

в) партикуляризм

г) реформація

 

121. Проблематика першого періоду епохи Відродження – ...

а) гуманізм

б) натурфілософія

в) пантеїзм

г) мистецтвознавство

 

122. Вчення М.Кузанського носить назву...

а) гілозоїзм

б) гуманізм

в) пантеїзм

г) сенсуалізм

 

123. Творцем геліоцен­тризму вважається

а) Йоган Кеплер

б) Галілео Галілей

в) Джордано Бруно

г) Микола Коперник

 

124. В період Реформації були обгрунтовані ідеї про...

а) особисту свободу і творчу активність людини

б) вічне спасіння тільки з волі Бога, без найменшого зусилля і віри людини

в) незалежність людини від соціального оточення і держави

г) провідну роль католиць­кої церкви в ділі спасіння людської душі

 

125. Засновником Рефор­мації вважається ...

а) немає правильної відповіді

б) Жан Кальвін

в) Мартін Лютер Кінг

г) Ульріх Цвінглі

 

126. Причиною появи Реформації було...

а) погане соціально-еконо­мічне становище селян

б) незадоволення політикою католицької церкви

в) негативне ставлення до християнства

г) занепад християнського віровчення

 

127. Реформація виникає в...

а) скоріше в ХVІ ст. ніж швидше

б) ХІV ст.

в) ХVІ ст.

г) скоріше в ХVІІ ст. ніж пізніше

 

128. Результатом Рефор­мації було...

а) проведення реформ християнства

б) поява протестантизму

в) поява інквізиції

г) відокремлення релігії від науки

 

129. Вчення, в якому «мета виправдовує засоби» – ...

а) політика

б) утопізм

в) антропоцентризм

г) макіавелізм

 

130. Основна робота Н.Макіавеллі називається

а) «Місто Сонця»

б) «Мона Ліза»

в) «Господар»

г) «Правитель»

131. Яким повинен бути правитель за вченням Н.Макіавеллі?

а) хитрим

б) розумним

в) богобоязним

г) варіанти а) і б)

 

132. Твори утопістів висловлювали ...

а) мрії усього суспільства

б) ідеї соціальної рівності

в) природні права людини

г) нове наукове вчення

 

133. Головна праця Т.Мора називається...

а) «Місто Сонця»

б) «Утопія»

в) «Антиутопія»

г) «Місце, якого немає»

 

134. Філософською особ­ливістю Нового Часу є:

а) деїзм

б) антропологізм

в) природничо-наукове мислення

г) теоцентризм

 

135. Першочергове зна­че­ння для формування філо­софії Нового Часу мало:

а) розвиток протестантизму

б) французька революція

в) формування наук

г) піднесення народного руху

 

136. Головний робочий метод Ф.Бекона це:

а) аналіз

б) синтез

в) дедукція

г) індукція

 

137. Головним завданням філософії за Ф.Беконом є:

а) формування нового методу пізнання

б) пізнати абсолютність Бога

в) реалізувати божественну волю

г) довести абсолютність істини

138. Який шлях пізнання, за Беконом, був істиним

а) «шлях павука»

б) «шлях мурахи»

в) «шлях бджоли»

г) індукції

 

139. Основною ознакою нашого мислення за Р.Декартом було

а) вроджені ідеї

б) досвідні ідеї

в) ідеї

г) культурні ідеї

 

140. Філософський напрям, який заснував Р.Декарт називають:

а) картезіанством

б) сенсуалізмом

в) реалізмом

г) раціоналізмом

 

141. За своїми поглядами на світ Р.Декарт був

а) дуалістом

б) деїстом

в) теоцентристом

г) креаціоністом

 

142. З іменем якого філосо­фа пов’язана традиція євро­пейського раціоналізму

а) Ф.Бекон

б) Т.Гоббс

в) Дж.Локк

г) Р.Декарт

 

143. Дедуктивний метод пізнання обгрунтував:

а) Б.Спіноза

б) Р.Декарт

в) Ф.Бекон

г) Дж.Берклі

 

144. Автором якого твору був Р.Декарт:

а) «Міркування про метод»

б) «Новий Органон»

в) «Досвід про людське розуміння»

г) «Про людину»

 

 

145. Згідно з теорією Дж.Локка основою будь-якого пізнання є:

а) відчуття

б) думка

в) інтуїція

г) досвід

 

146. Атрибутами субстанції за Б.Спінозою є:

а) матеріальність і реаль­ність

б) нескінченність і протяжність

в) відносність і постійність

г) протяжність і мислення

 

147. За Лейбніцем реальний світ складається з:

а) модусів

б) ейдосів

в) атомів

г) монад

148. Засновником монадології був

а) Т.Гоббс

б) Дж.Берклі

в) Р.Декарт

г) Лейбніц

 

149. Хто з філософів Нового часу стверджував, що про наяв­ність предмета дізнає­мося через органи чуття і відчуття:

а) Вольтер

б) Юм

в) Бекон

г) Локк

 

150. Погляди Вольтера на світ були:

а) дуалістичні

б) атеїстичні

в) діалектичні

г) дидактичні

 

151. Головною ознакою доби Просвітництва було:

а) вивчення Бога

б) вивчення людини

в) культ розуму

г) культ релігійності

 

152. Французькі матеріа­лісти визнавали, що

а) матерія відмежована від реального світу

б) рух матерії зводився до механістичного

в) рух матерії заперечувався

г) рух матерії залежить від волі Бога

 

153. Основна проблема що її вирішує німецька класич­на філософія:

а) проблема розуму

б) проблема матерії

в) проблема свободи 

г) проблема діяльності

 

154. Центральний принцип німецької класичної філо­софії це:

а) принцип активності суб’єк­та-людини

б) принцип відповідаль­ності

в) принцип доцільності

г) принцип розумності

 

155. Хто започатковує ні­мець­ку класичну філосо­фію:

а) Г.Гердер

б) І.Кант

в) Й.Фіхте

г) Ф.Шеллінг

 

156. Світоглядні питання за Імануїлом Кантом:

а) Що я маю знати? Що я можу робити? Чого мені очікувати?

б) Що я можу знати? Що я маю робити? На що я можу сподіватися?

в) Що я можу знати? Що я маю робити? Що таке людина?

г) немає правильної відповіді

 

157. Філософія І.Канта це:

а) матеріалістичний атеїзм

б) ідеалізм

в) матеріалізм

г) суб’єктивний ідеалізм

 

158. Коперніканський пере­во­рот І.Канта у філософії це:

а) зміна філософії пізнання

б) зміна філософії людини

в) зміна філософії природи

г) зміна філософії трансцен­дентного

 

159. Антиномії у німецькій класичній філософії це:

а) закони логічного мисле­ння

б) протиріччя розуму

в) сфера розсудку

г) правила аналізу

 

160. Яку важливу наукову гіпотезу створює І.Кант у першій половині своєї твор­чості:

а) натурфілософську

б) астрономічну

в) діалектичну

г) критичну

 

161. У діяльності І.Канта ви­­діляють такі етапи:

а) докритичний та філософ­ський

б) етичний та постетичний

в) докритичний та критич­ний

г) доетичний та етичний

 

162. Категоричний імпера­тив за І.Кантом звучить як:

а) чини так, щоб ти відно­сився до інших як до засобу і ніколи як до цілі

б) чини так, щоб ти відно­сився до інших як до себе і ніколи не гірше

в) чини так, щоб ти відно­сився до інших як до цілі і ніколи як до засобу

г) чини так, щоб ти відно­сився до інших як найкраще і ніколи як до засобу

 

163. Категоричний імпера­тив за І.Кантом є:

а) найвищим суспільним законом

б) найвищим моральним законом

в) найвищим історичним законом

г) найвищим природним законом

164. На які три етапи поділяє І.Кант пізнання:

а) відчуття, розсудок, розум

б) пізнання, логіка, розум

в) почуття, інтелект, розум

г) інтуїція, розсудок, розум

 

165. У зрілому віці І.Кант намагався відповісти на запитання:

а) що таке життя?

б) що таке буття?

в) що таке людина?

г) що таке природа?

 

166. Закон “Завжди чини, керуючись твердою переконаністю у своєму обов’язку!” належить:

а) І.Канту

б) Й. Фіхте

в) Канту-Лапласу

г) Канту-Фіхте

 

167. Що запозичує Й.Фіхте у І.Канта:

а) вчення про “річ у собі”

б) вчення про “річ для себе”

в) вчення про “річ понад себе”

г) вчення про сутність речі

 

168. Що є основою буття за Й. Г. Фіхте:

а) абсолютне я

б) матерія

в) духовне начало

г) божественний розум

 

169. Що спробував поєднати у своєму вченні Й.Фіхте:

а) пізнання і природу, лю­дину та світ

б) знання і всесвіт, людину та етику

в) вивчення законів природи і людську етику

г) дослідження всесвіту та вивчення людини

 

170. Й.Фіхте розуміє свідомість як:

а) діалектичне утворення

б) метафізичне утворення

в) номотичне утворення

г) антропософське утворення

 

171. Як Й.Фіхте називає свою філософію:

а) боговчення

б) науковчення

в) філософовчення

г) людиновчення

 

172. Й.Фіхте був засновни­ком:

а) об’єктивної ідеалістичної метафізики

б) суб’єктивної матеріалістичної діалектики

в) об’єктивної ідеалістичної синергетики

г) суб’єктивної ідеалістичної діалектики

 

173. Що таке “абсолютне Я” за Й.Фіхте:

а) нескінченне прагнення

б) нескінченне самовдосконалення

в) нескінченне відстоювання

г) нескінченне навчання

 

174. Філософія мистецтва є за Ф.Шеллінгом:

а) початком філософії

б) рушієм філософії

в) здобутком філософії

г) завершенням філософії

 

175. Всесвіт у філософії Ф.Шеллінга, це:

а) тотожність абсолютного організму та абсолютного витвору мистецтва

б) протиріччя абсолютного організму та абсолютного витвору мистецтва

в) тотожність абсолютної будови та абсолютного витвору Творця

г) протиріччя абсолютної будови та абсолютного витвору Творця

 

176. Який характер носила філософія природи Ф.Ше­ллінга:

а) антимеханічний характер 

б) діалектичний характер

в) метафізичний характер

г) деїстичний характер

 

177. Філософія Ф. Шеллінга називається:

а) суб”єктивний ідеалізм

б) трансцендентальний ідеа­лізм

в) діалектичний плюралізм

г) філософська метафізика

 

178. В центрі уваги філо­софії Ф.Шеллінга поста­вало співвідношення:

а) свідомості та несвідомого

б) духовного та фізичного

в) метафізичного та діа­лектич­ного

г) реального та ірреального

 

179. Ф. Шеллінг розробляв:

а) філософію

б) мистецтво

в) натурфілософію

г) метафізику

 

180. Філософія Г. Гегеля це:

а) діалектичний матеріалізм

б) об’єктивний ідеалізм

в) суб’єктивний ідеалізм

г) ідеалізм

 

181. Природа за Г.Гегелем відчужує з себе:

а) абсолютну ідею

б) субстанцію

в) абсолютний дух

г) еволюцію

 

182. Абсолютний дух за Г.Гегелем це:

а) духовний початок всього людства

б) матеріальний початок всього людства

в) початок суспільної історії всього людства

г) суб’єктивний початок всього людства

 

183. Абсолютна ідея за Г. Ге­гелем це:

а) духовне начало

б) універсум в усій його повноті

в) філософське правило

г) закон світобудови

 

184. Система Г.Гегеля функ­ці­онує на основі законів:

а) метафізики

б) філософії

в) діалектики

г) природи

 

185. Діалектика Г. Гегеля міс­тить в собі:

а) два правила і закон

б) три закони і правило

в) три закони

г) три правила

 

186. За якою схемою від­бу­ва­­­ється розвиток у Г.Гегеля:

а) тезис-заперечення-синтез

б) тезис-антитезис-синтез

в) синтез-тезис-заперечення

г) заперечення-заперечення-заперечення

 

187. Що постає в центрі філо­софії Л. Фойєрбаха :

а) потойбічний світ

б) Бог і мораль

в) матеріальний світ

г) людина і мораль

 

188. Філософія Л.Фойєрба­ха це:

а) антропологічний матеріа­лізм

б) об’єктивний ідеалізм

в) матеріалізм

г) суб”єктивний ідеалізм

 

189. Центральною ідеєю у філософії Л.Фойєрбаха яв­ля­ється:

а) гносеологічна проблема­тика

б) антропологічна пробле­ма­тика

в) культурологічна пробле­ма­тика

г) аксіологічна пробле­ма­тика

 

190. Місце Бога за філо­софією Л.Фойєрбаха має посісти:

а) природа

б) світ

в) людина

г) любов

 

191. Людину Л.Фойєрбах роз­глядає як істоту:

а) духовну

б) розумну

в) матеріальну

г) психофізіологічну

 

192. Релігія за філософією Л.Фойєрбаха є для людини:

а) позитивним чинником

б) негативним чинником

в) розвиваючим чинником

г) підтримуючим чинником

 

193. Основною ознакою суб’єкта за Л.Фойєрбахом є:

а) дух

б) розум

в) матеріальне

г) психологічне

 

194. До загальних особли­востей сучасної філософії можна віднести:

а) її надзвичайну тематичну та методологічну строка­тість;

б) її відданість традиціям класичної філософії;

в) розвиток попередніх форм та напрямів філософії

г) злиття раціоналізму та ірраціоналізму

 

195. Раціоналістичну спря­мо­ва­ність у сучасній філо­со­фії зберігає:

а) екзистенціоналізм;

б) позитивізм;

в) психоаналіз;

г) тільки неопозитивізм.

 

196. Домінуючою особли­вістю у некласичній філосо­фії є:

а) ірраціоналізм;

б) раціоналізм;

в) механіцизм

г) інтуїтивізм.

197. Проблема свободи та відповідальності людини – це проблема, яка активно обговорювалась представниками:

а) феноменології;

б) позитивізму;

в) екзистенціоналізму

г) філософії життя

 

198. Представниками напрямку під назвою “філософії життя” є:

а) С.К’єркегор, А.Шопенга­уер, Ф.Ніцше;

б) Ж.-П.Сатртр, М.Гайде­гер, А.Камю;

в) М.Шелер, А.Гелен, Г.Пле­с­нер;

г) Ф.Ніцше.

 

199. Хто із філософів вва­жав добром все, від чого зростає у людини відчуття сили, воля до влади, могут­ність, а злом – все, що йде від слабкості:

а) П.Тейяр де Шарден;

б) Ф.Ніцше;

в) А.Камю;

г) Сократ.

 

200. Класова боротьба є го­лов­ною рушійною силою історії у філософії:

а) Ф.Ніцше;

б) А.Шопенгауера;

в) К.Маркса;

г) В.Ленін.

 

201. К.Маркс розробив вче­ння про:

а) соціально-економічні фор­ма­ції;

б) свободу та відповідаль­ність людини;

в) про роль несвідомого у житті людини

г) про капітал.

 

202. З.Фрейд у своїй філо­софії розробив концепцію:

а) верифікації;

б) соціалізації;

в) сублімації;

г) аналітики.

203. В якій із відповідей перераховані представники неофрейдизму:

а) Е.Фром, К.Юнг, А.Адлер;

б) С.К’єркегор, Е.Гуссерль, М.Бердяєв;

в) К.Войтила, Е.Жильсон, Ю.Бохенський;

г) З.Фрейд.

 

204. Біля витоків екзистен­ці­оналізму стояв:

а) К.Леві-Строс;

б) С.К’єркегор;

в) К.Ясперс

г) А.Камю.

 

205. Синонімом категорії існува­ння є категорія:

а) сублімація;

б) верифікація;

в) екзистенція

г) немає.

 

206. Філософія екзистен­ціо­на­лізму людський спосіб бу­ття окреслювала перш за все:

а) за допомогою науки та наукової термінології;

б) через його відношення до світу природного буття;

в) через його внутрішнє людське сприйняття та пере­живання

г) через свободу.

 

207. Представники філософ­ської антропології заклика­ли:

а) вивчати людину всебічно, засобами різних наук;

б) вивчати людину в кон­тексті світового еволю­цій­ного процесу;

в) розглядати людське буття через людське переживання

г) вивчати людську діяль­ність.

 

208. Вихідна позиція неото­мізму може бути охаракте­ри­зована як:

а) підпорядкування науки релігії;

б) взаємодоповнення релігії та науки;

в) несумісність релігії та науки;

г) немає правильної відпо­віді.

 

208. Який напрямок сучас­ної релігійної філософії прагне синтезувати дані науки та релігійного дос­віду для розкриття смислу Всесвіту і розглядає космо­генез як “христогенез”:

а) неотомізм;

б) тейярдизм;

в) персоналізм

г) немає такого напряму.

 

209. До напрямів релігійної філософії ХХ ст. належить:

а) герменевтика;

б) персоналізм;

в) феноменологія

г) креаціонізм.

 

210. Який напрямок запере­чував цінність філософ­ського дослідження, вихо­дячи із позиції, що знання про світ здобуваються завдяки даним конкретних наук, а не теоретичним абстракціям:

а) позитивізм;

б) прагматизм;

в) екзистенціоналізм

г) немає такого.

 

211. Філософський напря­мок, який виступає як наука тлумачення текстів і займа­ється проблемою їх розу­міння, носить назву:

а) феноменологія;

б) структуралізм;

в) герменевтика

г) словникологія.

 

212. До особливостей укра­їнської філософії відноси­мо:

а) схильність до моральних настанов;

б) раціоналістична спрямо­ва­ність;

в) гносеологічна спрямо­ваність;

г) онтологічна спрямо­ваність.

213. На формуванні україн­ської філософії позначи­лось:

а) раціоналізм;

б) кордоцентризм;

в) плюралізм;

г) гносеологізм.

 

214. Особливістю давньо­україн­ської філософії було:

а) універсалізм;

б) відсутність абстрактного мислення;

в) раціоналізм;

г) співвідношення філософії з мораллю.

 

215. Які риси національного характеру вплинули на фор­му­вання української філо­софії?

а) індивідуалізм;

б) емоційність, чутливість;

в) екстровертність;

г) спільність.

 

216. На формування україн­ської філософії вплинуло:

а) ідеї відродження;

б) політичне становище;

в) прийняття християнства;

г) менталітет.

 

217. Яка філософська тра­ди­ція сформувалась на укра­їнському ґрунті:

а) суб’єктивно-ідеалістична;

б) практична;

в) раціоналістична;

г) “філософія серця”.

 

218. Українська філософія має спрямованість:

а) антропоцентрично-гума­ніс­тичну;

б) схоластичну;

в) раціонально-логічну;

г) прогностичну.

 

219. Яка була проблематика філософської думки Княжої доби?

а) співвідношення особис­тості і суспільства;

б) людина – нація;

в) релігійно – етична;

г) людина – Всесвіт.

 

220. На розвиток україн­ської філософії в період Ки­ївської Русі вплинули:

а) софізм;

б) філософія античності;

в) західна схоластика;

г) неоплатонізм.

 

221. В якому творі закла­даються основи гуманістич­ної традиції?

а) Повість давніх літ;

б) Повчання дітям;

в) Моління;

г) Слово про закон і бла­годать.

 

222. Хто з українських філо­софів належав до пері­оду Відродження?

а ) М.Коперник;

б) Юрій Дрогобич;

в) В.Максимович;

г) М.Костомарів.

 

223. Києво-Могилянську ака­де­мію характеризує:

а) тенденція до поєднання теології і філософії;

б) теологічна спрямова­ність;

в) відокремлення філософії від теології;

г) заперечення філософії.

 

224. Хто був розробником теорії “сродної праці”?

а) П.Юркевич;

б) Г.Сковорода;

в) Ф.Прокопович;

г) П.Могила.

 

225. Хто започаткував в українській філософії тра­ди­цію “філософії серця”:

а) П.Могила;

б) К.Острозький;

в) П.Юркевич;

г) Г.Сковорода.

 

226. Що означає принцип “сродної праці”

а) праця що приносить ма­те­ріальне задоволення;

б) праця по традиції;

в) праця що відповідає по­требам душі;

г) праця за фахом.

 

227. Якому філософу нале­жить концепція “трьох світів” і “двох натур”:

а) Кулішу;

б) Юркевичу;

в) українському;

г) Сковороді.

228. Хто з філософів у своєї філософії спирається на по­няття “ідея”.

а) Костомарів;

б) Потебня;

в) Донцов;

г) Юркевич.

 

229. Хто з філософів ствер­джував, що серце є “цент­ром душевного і духовного життя людини”.

а) Г.Сковорода;

б) П.Юркевич;

в) П.Могила;

г) І.Франко.

 

230. Під поняттям “серце” П.Юркевич розумів:

а) факт єдності людини і природи;

б) поняття що осмислює джерело людського життя і творчості;

в) мислення;

г) орган у тілі людини

 

231. До періоду романтизму в Україні відносимо:

а) І.Гізель;

б) Яворський;

в) Старицький;

г) Куліш.


Дата добавления: 2018-02-18; просмотров: 596; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!