Індивідуальна робота 1-го модуля
Практичне заняття №1
Тема: Реалізм як літературний напрям.
Мета:З’ясувати умови формування та визначальні риси реалізму ХІХ століття. Простежити його взаємозв’язок з іншими літературно-мистецькими напрямками.
План
1. Філософські, суспільні та естетичні передумови формування реалізму.
2. Характерні риси реалізму як літературно-художнього напряму. Концепція світу і людини в реалістичній літературі.
3. Реалізм ХІХ століття і традиції просвітительського реалізму.
4. Взаємозв’язки романтичних та реалістичних тенденцій. Реалізм та натуралізм.
5. Значення реалізму для літератури. Реалізм у мистецтві.
6. Реалізм в українській літературі.
Завдання:
1. Скласти порівняльну таблицю реалізму з іншими літературними напрямками.
2. Виписати зі словників визначення реалізму, письмово занотувати етапи його розвитку.
Література
- Зарубежная литература XIX века. Реализм: Хрестоматия. М., 1990.
- Затонский Д.В. Европейский реализм ХІХ века. – К., 1984.
- Днепров В. Проблемы реализма. – Л., 1970.
- Жирмунский В.М. Становление реализма в мировой литературе и классический реализм ХІХ века. – М., 1953.
- Шахова К. Нариси творчості зарубіжних письменників-реалістів ХІХ-ХХ століття. – К., 1975.
- История зарубежной литературы ХІХ века. – [под ред. Михальской]. – В 2 ч.. – Ч. 2. – М., 1991.
- Затонський Д.В. Реалізм – це сумнів? – К., 1992.
Практичне заняття №2
Тема: Г. Флобер як майстер реалістичної прози.
|
|
Роман «Пані Боварі».
Мета: розглянути особливості художньої майстерності Г.Флобера в романі «Пані Боварі».
План
1. Основні етапи творчого шляху письменника. Полеміка Флобера з романтизмом і тенденційною літературою.
2. Історія створення та проблематика роману «Пані Боварі».
3. Протиставлення житейської прози і романтичних ілюзій в характеристиці і долі Емми.
4. Особливості композиції роману.
5. Поетика твору. Майстерність письменника у висвітленні характерів героїв. Роль внутрішніх монологів, описів, потоку свідомості, прийому контрасту. Авторське ставлення до зображуваного.
Завдання:
- Простежити еволюцію образу Емми.
- Скласти складний план до характеристики інших персонажів твору. За планом дати коротку характеристику образів.
Література
- Затонский Д.В. Флобер / Д.В. Затонский. Европейский реализм XIX века. – К., 1984. – С. 234-272.
- Иващенко А.Ф. Гюстав Флобер. Из истории романтизма во Франции. – М., 1955
- История зарубежной литературы 19 века – М., 1991.
- Перимова Т. Творчество Флобера. – М., 1934.
- Реизов Б.Г. Творчество Флобера. – М., 1965
- Реизов Б.Г. Французский исторический роман 19 века. – М., 1977
Практичне заняття №3
|
|
Тема: Ч. Діккенс як майстер соціально-психологічної прози. Романи «Пригоди Олівера Твіста» та «Домбі і син».
Мета:простежити звернення до проблем сучасності, соціальних протиріч, морально-етичної проблематики у творчості Ч. Діккенса.
План
1. Естетичні та історичні умови формування реалізму в Англії. Розквіт реалізму в творчості Ч. Діккенса. Основні етапи життя й творчості письменника.
2. Тема знедолених, проблема виховання в романі «Пригоди Олівера Твіста»
3. Дитячі образи в романі. Художні особливості твору.
4. Ідейно-художня своєрідність роману «Домбі і син». Образ містера Домбі як ідейно-філософський стрижень роману.
5. Образи Поля і Флоренс. Своєрідність конфлікту і композиції.
6. Зображення у творах Діккенса різних верств англійського суспільства, соціальних контрастів та духовних конфліктів. Значення творчості письменника.
Завдання:
1. Простежити поєднання реалістичних і романтичних тенденцій з рисами сентименталізму в творчості Ч. Діккенса.
2. Письмово дати відповідь на питання: Переклади творів Ч. Діккенса українською мовою.
Література
- Катарский И.М. Диккенс. Биография писателя: Книга для учащихся. – М., 1987.
- Пирсон Х. Диккенс. – М., 1963.
- Сильман Т.И. Диккенс: Очерк творчества. – Л., 1970.
- Тугушева М.П. Диккенс: Очерк жизни и творчества. – М., 1979.
- Уилсон Э. Мир Чарльза Диккенса. – М., 1975.
- Честертон Г.К. Чарльз Диккенс. – М., 1982.
- Лібман З.Я. Чарльз Діккенс: Життя і творчість. – К., 1982.
Практичне заняття №4
|
|
Тема: А.П. Чехов – майстер оповідання і драматург. Лірична комедія «Вишневий сад»
Мета:З’ясувати художні особливості оповідань А. Чехова. Розкрити новаторство письменника в драматургії.
План
1. А.П. Чехов. Життєвий та творчий шлях.
2. Художні особливості оповідань Чехова: «Людина в футлярі», «Аґрус», «Про любов», «Іонич». Роль символічної деталі, психологічного підтексту, відкритого фіналу.
3. Викриття сучасної Чехову дійсності в оповіданнях «Хірургія», «Хамелеон», «Смерть чиновника».
4. А. Чехов – драматург. Лірична комедія «Вишневий сад». Роздуми письменника про долю батьківщини, про вибір людиною свого життєвого шляху.
5. Характеристика персонажів. Художні особливості п’єси.
Завдання:
- Простежити роль підтексту і символіки у п’єсі «Вишневий сад».
- Письмово дати відповідь на питання: Чехов і Україна.
Література
1. Бердников Г.П. А.П. Чехов. Идейные и творческие искания. – 3-е изд. – М., 1984.
|
|
2. Полоцкая Э.А. А.П. Чехов: Движение художественной мысли. – М., 1979.
3. Зингерман Б.И. Театр Чехова и его мировое значение. – М., 1988.
4. Семанова М.Л. Чехов-художник. – М., 1976.
5. Турков А. Чехов и его время. – М., 1987.
6. Крутікова Н.Є. Творчість А.П. Чехова та її значення для розвитку української літератури. – К., 1954.
7. Левченко М.О. Чехов у зв’язках з Україною. – К., 1960.
8. Звиняцковський В.Я. Чехов і Україна. – К., 1984
Самостійна робота №1
Тема: «Червоне і чорне» Ф. Стендаля як соціально-психологічний роман.
План
- Ф. Стендаль. Формування світогляду письменника. Основні етапи життя і творчості.
- Роман Стендаля «Червоне і чорне» як панорамна картина часу з усіма його конфліктами, суспільними контрастами, пристрастями і духовними шуканнями.
- Образ Ж. Сореля як героя часу.
- Майстерність психологічного аналізу у висвітленні характерів героїв.
- Образи пані де Реналь і маркізи де ла Моль.
- Значення творчості Ф. Стендаля.
Література
- Затонський Д.В. Світове значення Стендаля // Теорія та історія літератури. – К., 1985. – С. 302-310.
- Затонський Д.В. Стендаль / Д.В.Затонський. Реалізм – це сумнів? – К., 1992. – С.151-184.
- Грифцов Б.А.Стендаль / Б. Грифцов Психология писателя. – М., 1988. – С. 157-179.
- Овруцька І.М. Стендаль. Нарис життя і творчості. – К.,1983.
- Фрид Я. Стендаль. Очерк жизни и творчества. Изд. 2-е. – М., 1967.
- Реизов Б. Стендаль. Философия истории. Политика. Эстетика. – Л., 1974.
- Виноградов А.К. Три цвета времени. – М.,1981.
- Прево Ж. Стендаль. – М.- Л., 1967.
Самостійна робота № 2
Тема: Особливості новелістики П. Меріме. «Маттео Фальконе», «Кармен».
План
- Проспер Меріме. Життя і творчий доробок Меріме.
- Становлення П.Меріме як письменника-новеліста.
- Образи безкомпромісних людей в новелі «Маттео Фальконе».
- Жанрово-композиційні особливості новели «Кармен».
- Образ Кармен як зразок сильної вольової жінки в світовій літературі.
- Поетика новел Проспера Меріме.
Література
1. Акімова Л. Образ сильної особистості в новелах Проспера Меріме (10 клас) // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2007. – №6. – С. 19-21.
2. Бабич В.В. Новела в мировой литературе Проспера Мериме «Кармен» // Все для вчителя. – 2003. – №19. – (Дод). – С.27-28.
3. Качур І.С. Проспер Меріме в своїй творчості. – К., 1996.
4. Луков В.А. Проспер Мериме. – М., 1983.
5. Виппер Ю.Б. Проспер Мериме / Собр. соч.: В 4 т. – Т.1. – С. 3-22.
6. Янковський Ю.З. Проспер Меріме: Життя і творчість.
Самостійна робота № 3
Тема: О. де Бальзак. Ідейно-художня своєрідність повісті «Гобсек». Філософський характер роману «Шагренева шкіра».
План
- Оноре де Бальзак. Основні етапи життєвого та творчого шляху.
- Історія написання повісті «Гобсек».
- Глибина соціального аналізу, майстерність створення типових характерів у повісті.
- Особливості композиції. Інтерпретація образу Гобсека.
- Ідейно-художня своєрідність роману «Шагренева шкіра».
- Філософський характер роману. Характеристика образів.
Література
- Бальзак в воспоминаниях современников. – М., 1986.
- Вюрсмер А. Бесчеловечная комедия. – М., 1967.
- Моруа А. Прометей, или жизнь Бальзака. – М., 1990.
- Кучборская Е.П. Творчество Бальзака. – М., 1970.
- Наливайко Д.С. Оноре Бальзак: Життя і творчість. – К., 1985.
- Обломиевский Д.Д. Бальзак. Этапы творческого пути. – М., 1961.
- Пузиков А.И. Бальзак: критико-биографический очерк. – М., 1977.
- Реизов Б.Г. Бальзак. – Л., 1960.
- Цвейг С. Бальзак. – Л., 1960.
- Чичерин А.В. Произведения Бальзака «Гобсек» и «Утраченные иллюзии». – М., 1982.
Самостійна робота №4
Тема: У. Уїтмен як провідний американський поет, представник пізнього романтизму. Основні мотиви збірки «Листя трави»
План
- Особливості творчого доробку У. Уїтмена. Вплив трансценденталізму на формування світогляду поета.
- Історія створення збірки «Листя трави». Основні мотиви та композиція збірки.
- Нові засади бачення і зображення людини в поезії Уїтмена.
- Введення «каталогів» з метою розширення бачення світу, використання побутової деталі.
- Космічна масштабність світосприйняття.
- Вплив Уїтмена на розвиток світової поезії. Уїтмен і Маяковський. Уїтмен і Тичина.
Література
- Венедиктова Т.Д. Поэзия Уолта Уитмена. – М., 1982.
- Венедиктова Т.Д. Уолт Уитмен // История литературы США: В 4 т. – М., 2003. – С.74-134.
- Засурский Я.Н. Романтические традиции американской литературы XIX в.-М.: Наука, 1982 - 345 с.
- Зверев А. М. Романтические тенденции американской литературы XIX века и современность. – М.: Наука, 1982. – 432 с.
- Мендельсон М.О. У.Уитмен. – М., 1968.
- Боброва Н.М. Романтизм в американской литературе Х1Х века. – М., 1972.
- Николюкин А.Н. Американский романтизм и современность. – М., 1968
Самостійна робота №5
Тема: Гуманістичний пафос та філософізм романів Ф. Достоєвського(«Злочин і кара», «Ідіот», «Брати Карамазови»).
План
- Ф. Достоєвський – письменник-мислитель. Гуманістичний пафос його творів.
- Роман «Злочин і кара» як втілення нового, поліфонічного типу художнього мислення.
- Зображення трагедії головного героя. Теорія Раскольникова, її суперечливий характер і антигуманний смисл.
- Пошук істини, уболівання Достоєвського за людиною, її страх у романі «Злочин і кара».
- Філософська проблематика в романі «Ідіот», «Брати Карамазови».
- Значення творчості письменника, його внесок у розвиток роману.
Література
1. Бахтин М.М. Проблемы поэтики Достоевского. – 4-е изд. – М., 1979.
2. Фридлендер Г.М. Достоевский и мировая литература. – Л., 1985.
3. Этов В.И. Достоевский: Очерк творчества. – М., 1968.
4. Карякин Ю. Самообман Раскольникова: Роман Ф.М. Достоевского «Преступление и наказание». – М., 1986.
5. Кирпотин В.Я. Разочарование и крушение Родиона Раскольникова. – М., 1968.
6. Кирпотин В.Я. Достоевский-художник. – М., 1972.
7. Художній світ Достоєвського. – К., 1973.
8. Карякин Ю.Ф. Достоевский и канун ХХІ века. – М., 1989
Самостійна робота №6
Тема: Роман-епопея Л. Толстого «Війна і мир».
План
1. Лев Толстой. Філософсько-етичні й творчі пошуки письменника, його громадська діяльність.
2. «Війна і мир» – історичний і психологічний роман-епопея. Філософська концепція про ворожість і єдність людей.
3. Народ і особистість, народ і влада у розумінні письменника.
4. Духовні пошуки сенсу буття, втілені в образах Андрія Болконського та П’єра Безухова.
5. Уособлення ідеалу природної краси в образі Наташі Ростової.
6. Засоби змалювання «діалектики душі», символіка пейзажів.
Література
1. Бочаров С.Г. Роман Л.Толстого «Война и мир». – 4-е изд. – М., 1987.
2. Ломунов К.Н. Лев Толстой в современном мире. – М., 1975.
3. Маймин Е.А. Лев Толстой. Путь писателя. – 2-е изд. – М., 1984.
4. Хализев В.Е., Кормилов С.И. Роман Л.Н. Толстого «Война и мир» – М.,1983.
5. В мире Толстого. – М., 1978.
6. Чичерин А.В. Возникновение романа-эпопеи. – 2-е изд. – М., 1975.
7. Крутікова Н.Є. Лев Толстой і українська література. – К., 1958.
8. Сахалтуєв А.А. Толстой і українська література. – К., 1963.
Індивідуальна робота 1-го модуля
1. Створити доповідь і презентацію до неї за творчістю будь-якого письменника XІХ століття.
2. Написати твір на будь-яку тему з творчості російських письменників ХІХ століття.
Дата добавления: 2018-02-15; просмотров: 498; Мы поможем в написании вашей работы! |
Мы поможем в написании ваших работ!