Наївно-матеріалістична концепція буття в античній філософії



При висвітленні питання студент повинен, перш за все, розкрити зміст поняття «матеріалізм», гносеологічні корені матеріалізму, зміст вчень представників мілетської школи - Геракліта і Демокріта - про буття.

Література

1. Асмус, В.Ф. Античная философия. – М.: Высш.шк., 1976. –   С. 24 – 26, 30 – 43, 138 – 145.

2. Богомолов, А.С. Античная философия / А. С. Богомолов. – М.: МГУ, 1985. – С. 41 – 63, 141 – 152.

3. Історія філософії. Підручник для вищої освіти. - Х.:Прапор, 2003. – С.220-222; 230-231.

 

Кардіоцентризм в історії української філософської думки (П. Куліш, П. Юркевич)

Перш за все, необхідно розкрити поняття кардіоцентризм, а потім простежити розвиток кардіоцентрістських ідей і положень в українській філософській думці. Зверніть увагу на те, що саме в українській народній мудрості і філософської традиції поняття «серце» трактується як ансамбль волі, почуттів, розуму, віри, надії, любові.

Л ітература

1 Історія філософіі: Підручник для вищої школи. – Х.: Прапор, 2003. – С. 438-440.

2 Філософія: Підручник / За ред. М.І.,Горлача, В.Г.Кременя, В.К. Рибалка – Харків: Консум, 2001. – С. 289 – 291.

Тестове завдання.

Хто в давньогрецькій філософії стверджував відносність добра і зла?

А) стоїки

В) софісти

С) кініки

Д) Епікурейці

Е) скептики


2. Яка риса була притаманна середньовічної філософії?

А) теоцентризм

В) антропоцентризм

С) природоцентризм

Д) соціоцентризм

Е) пантеїзм


3. У чому Ф. Бекон бачить джерело помилок?

А) священні тексти, які містять божественну істину

В) людський розум, який містить в собі вроджені ідеї

С) емпіричне пізнання і індуктивний метод

Д) особливості і забобони, які притаманні свідомості

Е) філософію, яка вважає джерелом знання досвід


4. У чому полягає сутність міфологічного світогляду?

А) синкретична форма світогляду, що відображає світ у чуттєво-наочному образі

В) форма світогляду, що розділяє світ на надприродний і земної і ставить земний світ в залежність від божественного

С) теоретична форма світогляду, що відображає світ у поняттях і обгрунтованих знаннях

Д) синкретична форма світогляду, що відображає світ у художньому образі

Е) форма світогляду, що відображає світ в емпіричних знаннях

 

У чому Платон бачив першопричину і сутність речей?

А) «Цей космос один і той же для всіх, не створений ніким з богів, ні з людей, але він був і буде вічно живим вогнем»

В) «Початок всього є безмежний час»

С) «Початок Всесвіту-атом і порожнеча, все ж інше існує лише в думці»

Д) «Людина-міра всіх речей, існуючих, що вони існують, неіснуючих, що вони не існують»

Е) «Ідеї перебувають в природі як у вигляді зразків, інші ж речі схожі з ними і суть їх подібності»

Варіант 30

Витоки і найбільш характерні риси давньоруської філософії

При розгляді цього питання необхідно, перш за все, дати визначення поняття «давньоруська філософія». Говорячи про джерела давньоруської філософії, слід зупинитися на ролі і значенні народної мудрості, міфології слов'янських народів, прийнятті християнства як наймасовішої світової релігії, обміні світоглядної інформацією з народами близького і далекого зарубіжжя.

Література

1 Ильин, В.Р. История философии: учебник для ВУЗов. / СПб.: Питер, 2003. – С. 466-468.

Гносеологічні проблеми у філософії І. Канта

Вчення про пізнання викладено І. Кантом в роботі «Критика чистого розуму». При відповіді на питання студент повинен, перш за все, зрозуміти, що І. Кант розуміє під критикою розуму, і лише потім охарактеризувати його складові (чуттєве пізнання, розсудок і розум).

У ході опису суті чуттєвого пізнання потрібно викласти вчення І. Канта про «речі в собі», показати роль простору і часу як апріорних форм чуттєвості у процесі пізнання світу.

Характеризуючи механізм діяльності розсудку, необхідно розкрити його категоріальність, показати апріорність категорій розуму.

Нарешті, необхідно описати регулятивну функцію розуму в пізнанні, його відмінність від розсудку і показати, спираючись на чотири кантівські космологічні ідеї, що протиріччя є неминучий момент мислення.

Література

1 Антология мировой философии: В 4 т. – Т.3. – М: Мысль, 1971, – С. 100 – 151.

2 История философии в кратком изложении / Пер. с чешск. И.И. Богута – М.: Мысль, 1991. – С. 467 – 481.

3 Кохановский, В.П., Яковлев, В.П. История философии. Учебник для ВУЗов. – Ростов – н / Д: Феникс, 2001. – С. 177 – 180.

 

Тестове завдання.

1. Хто визначає філософію як «пізнання сущого», «дослідження про причини та принципи речей»?
А) Арістотель
В) Піфагор
С) Платон
Д) Парменід
Е) Протагор

 

2. Що вивчає онтологія?
А) буття, форми і способи буття світу, його першооснову і сутність
В) пізнання, джерела і форми знання, методи і межі пізнання
С) сутність і природу цінностей, їх місце і значення в житті людей
Д) природу як цілісність, її першооснову, специфіку буття
Е) сутність і природу людини, специфіку її буття, сенс його життя

3. Яка форма культури зробила вирішальний вплив на антропоцентризм філософії Відродження?
А) етика
В) релігія
С) наука
Д) техніка
Е) мистецтво

 


Дата добавления: 2018-10-26; просмотров: 298; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!