Методичні рекомендації до виконання самостійної роботи.



ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ

Тема 1. Витоки та передумови формування української культури.

1. Періодизація історичного розвитку української культури.

2. Етнокультурні проблеми походження українського народу.

3. Матеріальна та духовна культура передслов’янського населення України:

     а) первісна епоха: палеоліт, мезоліт, неоліт;

     б) трипільська культура;

     в) культура епохи раннього залізного віку: кіммерійці, скіфи, сармати.

4. Стародавня культура східних слов’ян:

а) особливості і джерела вивчення культури стародавніх слов’ян;

б) зарубинецька і черняхівська культури;

в) релігійні вірування та міфологія східнослов’янських племен.

 

Запитання для самоконтролю

1. Загальна характеристика ареалу культури східнослов’янських племен.

2. Основні джерела вивчення культури стародавніх слов’ян.

3. Особливості взаємозв’язків різних типів культури стародавніх слов’ян.

4. Основні етапи розвитку старослов’янської культури.

5. Трипільська культура та її особливості.

6. Культура скіфської доби.

7. Черняхівська культура та її особливості.

8. Характер релігійних вірувань стародавніх слов’ян.

9. Міфологія стародавніх слов’ян та її характерні риси.

Основна література

1. Лекції з історії світової та вітчизняної культури. Навч. пос. за ред. А. Яртися та В. Мельника. – Львів, 2005.

2. Українська та зарубіжна культура. Навч. пос. за ред. М.М. Заковича та ін. – К., 2000.

3. Семчишин Мирослав. Тисяча років української культури. – К., 1993.

4. Історія української та зарубіжної культури. Навч. пос. за ред. С.М. Клапчука та В.Ф. Остафійчука. – К., 2000.

5. Шейко В.М., Л.Г. Тишевська. Історія української художньої культури. – Харків, 1999.

6. Попович М. Нарис історії культури України: Навчальний посібник. - К., 2001.

 

Додаткова література

1.Теорія та історія світової та вітчизняної культури: Курс лекцій. – К.: 1993 с.

2.Культура і побут населення України: Навч. Посібник./ В.І.Наулко, Л.Ф.Артюх, В.Ф. Горленко та ін. – К.., 1993.

3.Крвавич Д.П., Овсійчук В.А., Черепанова С.О. Українське мистецтво: Навч. пос. у 3 ч.- Львів 2004.

4.Історія української культури у 5 т. / Александрович В.С., Балушок В.Г. - К., 2003.

5.Історія світової та української культури. Підручник. /В.А.Гречко, І.В.Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко – К., 2002.

6.Грушевський Михайло. З історії релігійної думки на Україні. – К., 1992.

7.Іларіон, митрополит. Дохристиянські вірування українського народу. – К., 1991.

 

Тема 2. Культура Київської Русі.

1. Особливості культури Київської Русі дохристиянського періоду:

а) природа і людина;

б) міфологія дохристиянського періоду;

в) усна народна творчість.

2. Особливості християнізації Київської Русі. Роль Кирила та Мефодія в історії українського християнства.

3. Християнізація Київської Русі і духовна культура східних слов’ян:

а) мислителі Київської Русі;

б) освіта і наука;

в) архітектура;

г) образотворче мистецтво – іконопис, фреска, мозаїка, книжкова  мініатюра;

д) театральне, пісенне і музичне мистецтво;

є) ювелірне мистецтво, ткацтво, килимарство та вишивка.

5. Значення християнізації Київської Русі в розвитку української культури.

 

Запитання для самоконтролю

1. Які першовитоки має культура Київської Русі?

2. У що вірили наші далекі предки?

3. Що таке язичництво?

4. Як сприймали русичі процес християнізації?

5. Який вплив справило християнство на процеси розвитку культури Київської Русі?

6. Що нового було привнесено у державну систему освіти за часів князювання Ярослава Мудрого?

7. Які ви знаєте провідні жанри оригінальної літератури Київської Русі?

8. Чи стала перекладна література першоджерелом для процесів становлення і розвитку оригінальної літератури Київської Русі?

9. Коротко охарактеризуйте основні жанри образотворчого мистецтва Київської Русі? Чи існували тоді художні школи, цехи, майстерні?

10. Що становлять собою мозаїки та фрески? Чи можна їх віднести до оригінального вітчизняного мистецтва?

11. Які види прикладного мистецтва набули високого розвитку та поширення на Русі?

Основна література

1. Лекції з історії світової та вітчизняної культури. Навч. пос. за ред. А. Яртися та В. Мельника. – Львів, 2005.

2. Українська та зарубіжна культура. Навч. пос. за ред. М.М. Заковича та ін. – К., 2000.

3. Семчишин Мирослав. Тисяча років української культури. – К., 1993.

4. Історія української та зарубіжної культури. Навч. пос. за ред. С.М. Клапчука та В.Ф. Остафійчука. – К., 2000.

5. Шейко В.М., Л.Г. Тишевська. Історія української художньої культури. – Харків, 1999.

6. Попович М. Нарис історії культури України: Навчальний посібник. - К., 2001.

 

Додаткова література

1. Замалеев А.Ф., Зоц В.А. Мыслители Киевской Руси. – К., 1987.

2. Теорія та історія світової та вітчизняної культури: Курс лекцій.- К.: 1993 с.

3. Культура і побут населення України: Навч. Посібник./ В.І.Наулко, Л.Ф.Артюх, В.Ф. Горленко та ін. – К.., 1993.

4. Крвавич Д.П., Овсійчук В.А., Черепанова С.О. Українське мистецтво: Навч. пос. у 3 ч.- Львів 2004.

5. Історія української культури у 5 т. / Александрович В.С., Балушок В.Г. - К., 2003.

6. Історія світової та української культури. Підручник. /В.А.Гречко, І.В.Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко – К., 2002.

7. Грушевський Михайло. З історії релігійної думки на Україні. – К., 1992.

8. Українські замовляння. Упорядник Москаленко М.Н. – К., 1993.

9. Огієнко І.І. Українська церква. – К., 1993.

 

Тема 3. Культура України-Русі періоду феодальної роздрібненості.

 

1. Соціально-політична і культурна ситуація в Галичині та на Волині в ХІІ – ХІІІ століттях.

2. Культурні традиції українського Ренесансу (ХV – перша половина ХVІІ ст.):

    а) ранній гуманізм в Україні;

    б) діяльність культурно-освітніх осередків;

    в) братський рух і полемічна література;

    г) мистецтво: архітектура і живопис, музика і театр.

3. Соціально-політична і культурна ситуація в польсько-литовську добу.

1. Освіта і книгодрукування в ХІV – ХVІІ ст.

 

Запитання для самоконтролю

1. Дайте характеристику культурної та соціально-політтичної ситуації в Галицькій і Волинській землях у ХІІ – ХІІІ століттях.

2. Розкрийте об’єктивні та суб’єктивні причини утворення Галицько-Волинського князівства.

3. Назвіть основні осередки культури в Галицько-Волинському князівстві.

4. Роль стольних міст, церкви і княжого двору в розвитку культури.

5. Освіта в Галицько-Волинському князівстві та її особливості.

6. Розвиток книжної справи в Галицько-Волинському князівстві. Особливості літописної, перекладної та оригінальної літератури

7. Особливості архітектури, живопису і художніх ремесел у Галицько-Волинському князівстві.

8. Значення культурних зв’язків Галицько-Волинського князівства з іншими землями Стародавньої Русі та західними державами.

9. Специфіка соціально-політичної і культурної ситуації в польсько-литовську добу.

10. Характерні особливості літературного і видавничого процесу в українських землях за часів феодальної роздрібненості.

Основна література

1. Лекції з історії світової та вітчизняної культури. Навч. пос. за ред. А. Яртися та В. Мельника. – Львів, 2005.

2. Українська та зарубіжна культура. Навч. пос. за ред. М.М. Заковича та ін. – К., 2000.

3. Семчишин Мирослав. Тисяча років української культури. – К., 1993.

4. Історія української та зарубіжної культури. Навч. пос. за ред. С.М. Клапчука та В.Ф. Остафійчука. – К., 2000.

5. Шейко В.М., Л.Г. Тишевська. Історія української художньої культури. – Харків, 1999.

6. Попович М. Нарис історії культури України. – К., 2001.

 

Додаткова література

1.   Українська культура: Лекції / За редакцією Дмитра Антоновича. – К., 1993.

2. Теорія та історія світової та вітчизняної культури: Курс лекцій.- К.: 1993 с.

3. Культура і побут населення України: Навч. Посібник./ В.І.Наулко, Л.Ф.Артюх, В.Ф. Горленко та ін. – К.., 1993.

4. Крвавич Д.П., Овсійчук В.А., Черепанова С.О. Українське мистецтво: Навч. пос. у 3 ч.- Львів 2004.

5. Історія української культури у 5 т. / Александрович В.С., Балушок В.Г. - К., 2003.

6. Історія світової та української культури. Підручник. /В.А.Гречко, І.В.Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко – К., 2002.

7. Грушевський М. Культурно-національний рух на Україні в ХVІ – ХVІІ віці. – К., 1912.

8. Нічик В.М., Литвинов В.Д., Стратій Я.М. Гуманістичні і реформаційні ідеї на Україні (ХVІ – поч. ХVІІ ст.). – К., 1990.

9. Ісаєвич Я.Д. Братства та їх роль у розвитку української культури ХVІ – ХVІІІ ст. – К., 1996.

10. Розвиток народної освіти і педагогічної думки на Україні (Х – поч. ХХ ст.): Нариси. – К., 1991.

 

Тема 4. Українське бароко (середина ХVІІ – кінець ХVІІІ ст.).

1. Феномен козацької культури.

2. Нові процеси в духовному житті: реформування церкви та освіти, розвиток науки.

3. Українське бароко як нове світовідчуття і нове мистецтво.

4. Специфіка національного варіанту бароко в літературі, театрі і музиці.

5. Еволюція образотворчого мистецтва.

6. Барокова архітектура.

 

Запитання для самоконтролю

1. Які особливості козацтва визначили його роль у культурній розбудові України ХVІІ ст.?

2. Що значить для української ментальності поняття “козак” стосовно оцінки людської особистості?

3. Хто із козацької старшини взявся першим опікувати культурні потреби суспільства?

4. У чому полягала реформа церкви та освіти в ХVІІ ст.?

5. Якою була роль Петра Могили у відновленні культурних пам’яток у Києві?

6. Назвіть основні літературні жанри цієї доби?

7. Дайте характеристику стилю бароко?

8. Назвіть основні види театральних вистав?

9. Що зумовлює національну специфіку іконопису ХVІІ – ХVІІІ ст.?

10. Які особливості характерні для портретного живопису цієї доби?

11. Що означало національну своєрідність деревяних і кам’яних (“козацьких”) храмів ХVІІ ст.?

12. Назвіть основні барокові архітектурні ансамблі ХVІІІ століття.

 

Основна література

1. Лекції з історії світової та вітчизняної культури. Навч. пос. за ред. А. Яртися та В. Мельника. – Львів, 2005.

2. Українська та зарубіжна культура. Навч. пос. за ред. М.М. Заковича та ін. – К., 2000.

3. Семчишин Мирослав. Тисяча років української культури. – К., 1993.

4. Історія української та зарубіжної культури. Навч. пос. за ред. С.М. Клапчука та В.Ф. Остафійчука. – К., 2000.

5. Шейко В.М., Л.Г. Тишевська. Історія української художньої культури. – Харків, 1999.

6. Попович М. Нарис історії культури України: Навчальний посібник. - К., 2001.

 

Додаткова література

1. Теорія та історія світової та вітчизняної культури: Курс лекцій.- К.: 1993 с.

2. Культура і побут населення України: Навч. Посібник./ В.І.Наулко, Л.Ф.Артюх, В.Ф. Горленко та ін. – К.., 1993.

3. Крвавич Д.П., Овсійчук В.А., Черепанова С.О. Українське мистецтво: Навч. пос. у 3 ч.- Львів 2004.

4. Історія української культури у 5 т. / Александрович В.С., Балушок В.Г. - К., 2003.

5. Історія світової та української культури. Підручник. /В.А.Гречко, І.В.Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко – К., 2002.

6. Історія української культури / За ред.. І. Крип’якевича. К., 1994.

7. Макаров А.М. Світло українського бароко. – К., 1994.

8. Шевчук В. Козацька держава. – К., 1996.

9. Українське бароко та європейський контекст. Архітектура, образотворче мистецтво, театр і музика. – К., 1991.

 

Тема 5. Українська культура ХІХ – початку ХХ ст.

1. Формування української національної самосвідомості.

2. Генезис та періодизація національно-культурного відродження в Україні:

А) дворянський період національно-культурного відродження та його особливості;

Б) народницький період національно-культурного відродження;

В) модерністський період національно-культурного відродження та його характерні риси.

3. Розвиток науки і філософії.

4. Літературний процес другої половини ХІХ ст.

5. Образотворче мистецтво, музика, театр.

 

Запитання для самоконтролю

1. Що означає поняття “національна самосвідомість”?

2. Яких визначних діячів української науки ХІХ ст. ви знаєте?

3. Які є підстави вважати Тараса Шевченка засновником сучасної культури українського народу?

4. Охарактеризуйте здобутки української суспільної думки ХІХ ст.

5. Які художньо-естетичні напрямки характерні для мистецтва і літератури цього періоду?

6. Як можна сформулювати парадигму української культури кінця ХІХ – початку ХХ ст.?

7. Яким є ідеал людини в художній культурі України кінця ХІХ – початку ХХ ст.?

8. Охарактеризуйте основні стилі та напрямки літератури і мистецтва в Україні на початку ХХ ст.

9. У чому виявилось входження української культури зазначеного періоду в загальноєвропейський контекст?

Основна література

1. Лекції з історії світової та вітчизняної культури. Навч. пос. за ред. А. Яртися та В. Мельника. – Львів, 2005.

2. Українська та зарубіжна культура. Навч. пос. за ред. М.М. Заковича та ін. – К., 2000.

3. Семчишин Мирослав. Тисяча років української культури. – К., 1993.

4. Історія української та зарубіжної культури. Навч. пос. за ред. С.М. Клапчука та В.Ф. Остафійчука. – К., 2000.

5. Шейко В.М., Л.Г. Тишевська. Історія української художньої культури. – Харків, 1999.

6. Попович М. Нарис історії культури України: Навчальний посібник. - К., 2001.

 

Додаткова література

1. Теорія та історія світової та вітчизняної культури: Курс лекцій.- К.: 1993 с.

2. Культура і побут населення України: Навч. Посібник./ В.І.Наулко, Л.Ф.Артюх, В.Ф. Горленко та ін. – К.., 1993.

3. Крвавич Д.П., Овсійчук В.А., Черепанова С.О. Українське мистецтво: Навч. пос. у 3 ч.- Львів 2004.

4. Історія української культури у 5 т. / Александрович В.С., Балушок В.Г. - К., 2003.

5. Історія світової та української культури. Підручник. /В.А.Гречко, І.В.Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко – К., 2002.

6. Історія української культури / За ред. І. Крип’якевича. К., 1994.

7. Забужко О.С. Філософія української ідеї: Франківський період. – К., 1993.

8. Лобановський Б.Б., Говдя П.І. Українське мистецтво другої половини ХІХ ст. – поч. ХХ ст. – К., 1989.

9. Шпор люк Р. Українське національне відродження в контексті європейської історії кінця ХVІІІ – початку ХІХ ст. // Україна. Наука. Культура. – К., 1991. – Вип.. 25.

10. Грицак Я. Нарис історії України. Формування модерної української нації ХІХ-ХХ ст. – К., 1996.

 

Тема 6. Українська культура радянської доби (кінець 1910-х – кінець 1980 –х років).

1. Культура як умова відродження нації в українській естетичній традиції кінця ХІХ – початку ХХ століть.

2. Національно-культурне піднесення 1920-х років.

3. Література і театр на тлі нових національних та соціальних реалій.

4. Розвиток науки і філософії.

5. Український мистецький авангард та його доля.

6. Українська культурна парадигма ІІ половини ХХ століття.

 

Запитання для самоконтролю

1. Які взаємозв’язки української культури з авангардним пошуком у світі мистецтва?

2. У чому виявилась національна своєрідність української культури зазначеного періоду?

3. Які фактори (соціальні, національні) зумовили український культурний ренесанс?

4. Простежте зв’язок між політикою українізації і станом освіти у 1920-ті роки.

5. Якою була доля українських університетів у перше пореволюційне десятиріччя?

6. Основні літературні течії 1920-х років в Україні та їх представники.

7. Які новаторські риси характерні для театру “Березіль”?

8. Яка з авангардних течій найбільш плідно виявила себе в українському живопису?

9. Що характерне для школи “бойчукістів”?

10. Що визначило світовий авторитет скульптора О.Архипенка?

11. Основні риси розвитку української культури у другій половині ХХ століття.

 

Основна література

1. Лекції з історії світової та вітчизняної культури. Навч. пос. за ред. А. Яртися та В. Мельника. – Львів, 2005.

2. Українська та зарубіжна культура. Навч. пос. за ред. М.М. Заковича та ін. – К., 2000.

3. Семчишин Мирослав. Тисяча років української культури. – К., 1993.

4. Історія української та зарубіжної культури. Навч. пос. за ред. С.М. Клапчука та В.Ф. Остафійчука. – К., 2000.

5. Шейко В.М., Л.Г. Тишевська. Історія української художньої культури. – Харків, 1999.

6. Попович М. Нарис історії культури України: Навчальний посібник. - К., 2001.

Додаткова література

1. Теорія та історія світової та вітчизняної культури: Курс лекцій.- К.: 1993 с.

2. Культура і побут населення України: Навч. Посібник./ В.І.Наулко, Л.Ф.Артюх, В.Ф. Горленко та ін. – К.., 1993.

3. Крвавич Д.П., Овсійчук В.А., Черепанова С.О. Українське мистецтво: Навч. пос. у 3 ч.- Львів 2004.

4. Історія української культури у 5 т. / Александрович В.С., Балушок В.Г. - К., 2003.

5. Історія світової та української культури. Підручник. /В.А.Гречко, І.В.Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко – К., 2002.

6. Історія української культури / За ред. І. Крип’якевича. К., 1994.

7. Українська культура / За ред. Д. Антоновича. – К., 1993.

8. Історія української радянської музики: Навч. посіб. – К., 1990.

9. Касьянов Г. Українська інтелігенція в русі опору 1960 – 80-х років. – К., 1995.

10. Хвильовий М. Україна чи Малоросія // Твори: У 2 т. – К., 1991. – Т. 2.

 

Тема 7. Українська культура в ситуації подолання наслідків тоталітаризму (кінець 1980-х – перша декада ХХІ ст.).

1. Формування нової соціокультурної дійсності та її риси.

2. Національна культура в умовах зростання національно-культурної ідентичності.

3. Релігія і церква як важливі чинники розвитку національної культури в незалежній Україні.

4. Україна між Сходом і Заходом: перспективи розвитку національної культури України у ХХІ ст.

 

Запитання для самоконтролю

1. Які здобутки і втрати української культури в другій половині ХХ століття?

2. Дайте характеристику новій соціально-культурній ситуації в період так званої перебудови, її специфічним особливостям.

3. Визначте основні риси нової соціально-культурної ситуації в Україні в сучасних умовах.

4. Яку роль відіграють церква та релігія в культурному житті незалежної України?

5. Які перспективи розвитку української культури в сучасних умовах?

6. Що свідчить про зростання національної культурної самосвідомості і які її основні фактори?

7. Які перспективи цивілізаційного розвитку України? Дайте прогностичну оцінку з точки зору геополітичної ситуації Схід – Захід.

Основна література

1. Лекції з історії світової та вітчизняної культури. Навч. пос. за ред. А. Яртися та В. Мельника. – Львів, 2005.

2. Українська та зарубіжна культура. Навч. пос. за ред. М.М. Заковича та ін. – К., 2000.

3. Семчишин Мирослав. Тисяча років української культури. – К., 1993.

4. Історія української та зарубіжної культури. Навч. пос. за ред. С.М. Клапчука та В.Ф. Остафійчука. – К., 2000.

5. Шейко В.М., Л.Г. Тишевська. Історія української художньої культури. – Харків, 1999.

6. Попович М. Нарис історії культури України: Навчальний посібник. - К., 2001.

Додаткова література

1. Теорія та історія світової та вітчизняної культури: Курс лекцій. - К.: 1993 с.

2. Культура і побут населення України: Навч. Посібник./ В.І.Наулко, Л.Ф.Артюх, В.Ф. Горленко та ін. – К.., 1993.

3. Крвавич Д.П., Овсійчук В.А., Черепанова С.О. Українське мистецтво: Навч. пос. у 3 ч.- Львів 2004.

4. Історія української культури у 5 т. / Александрович В.С., Балушок В.Г. - К., 2003.

5. Історія світової та української культури. Підручник. /В.А.Гречко, І.В.Чорний, В.А. Кушнерук, В.А.Режко – К., 2002.

6. Історія української культури / За ред. І. Крип’якевича. К., 1994.

7. Українська культура / За ред. Д. Антоновича. – К., 1993.

8. Грушевський М.С. На порозі нової України // Грушевський М. Хто такі українці і чого вони хочуть. – К., 1991.

9. Лисяк-Рудницький І. Історичні есе. – У 2-х томах. – К., 1994.

10. Культурна політика України. – К., 1995.

11. Основні напрями розвитку духовності, захисту моралі та формування здорового способу життя громадян України // Орієнтир: Додаток до газети “Урядовий кур’єр”. – 1999. – 6 травня.

 

Методичні рекомендації до виконання самостійної роботи.

Загальні вимоги та рекомендації. Виконання модуля самостійної роботи з історії української культури дає можливість більш глибокого вивчення матеріалу, який опрацьовується в модулях лекційних та семінарських занять. Крім того студенти набувають навички творчого пошуку необхідної джерельної бази для розробки питань, на які необхідно знайти відповідь.

Для опрацювання тем модуля самостійної роботи на які планується 2 години достатньо звернутися до підручників та навчальних посібників, що даються у списку рекомендованої літератури. Теми, на які планується 4 години, потребують пошуку додаткової літератури в бібліотеці, Інтернеті тощо. Основним способом виконання самостійної роботи є конспектування в окремий зошит, приблизний обсяг 4 – 8 стор. на тему залежно від її складності та важливості. Перш ніж конспектувати слід уважно прочитати матеріал, визначити ключові моменти теми, скласти план викладу матеріалу у конспекті. Варто продумати як можна використати опрацьований матеріал на семінарських заняттях.

Форма контролю отриманих знань – опитування на семінарських заняттях та підсумкова контрольна робота.

Методичні рекомендації до окремих тем.

“Християнізація Київської Русі та її значення для розвитку української культури”. – 2 год.

Тема є важливою з точки зору визначення факторів формування української культури, її національної самобутності. Прийняття християнства від Візантії у 988 році Володимиром Великим зумовило православний характер української духовності, а відтак і домінування візантійсько-православної традиції в розвитку усіх напрямків духовної культури України: храмового будівництва, іконопису, музичного і театрального мистецтва, образотворчого мистецтва, літератури, філософії тощо.

При опрацюванні цієї теми необхідно відповісти на питання:

1. Як пояснює літопис 1113 року вибір християнської віри Володимиром Хрестителем із Візантії?

2. Як вплинуло християнство на світогляд східних слов’ян, які до його прийняття були язичниками?

3. Яка принципова різниця між язичництвом та християнським віровченням?

4. Як позначилося прийняття християнства на розвитку архітектури та інших видах мистецтва Київської Русі?

5. Яку роль відіграла християнізація України-Русі у наближенні українського народу до західноєвропейської цивілізації?

6. Чи можна погодитися із тими дослідниками, які вважають що прийняття християнства східними слов’янами у його православно-візантійській формі було трагічним вибором Володимира і що краще було приймати його у римсько-католицькому варіанті?

7. Яку роль відіграють християнські церкви в розвитку культури сучасної України?

 

 “Культура Візантії як джерело формування української культури”.– 2 год.

Значення цієї теми є непересічним з огляду на складність цивілізаційного вибору України в геополітичній системі Схід – Захід, а також у наших взаємовідносинах з Росією, як найбільш потужним в політичному відношенні сусідом, що є православним за віросповіданням. При розробці теми необхідно звернути увагу на той факт, що після розпаду Римської імперії у V столітті, центром культурного життя східної її частини стає Константинополь. Культура Візантії проіснувала близько тисячі років, а її досягнення в різних видах мистецтва були такими разючими, що не випадково її столицю називали Царгородом, або “майстернею вишуканої краси”. Культура Візантії стала джерелом розвитку різних напрямів мистецтва не лише для народі Східної Європи, але для західноєвропейських країн і не в останню чергу вплинула на становлення культури блискучого Ренесансу.

Контрольні запитання до теми:

1. Що означає “візантизм” в трактуванні західників і слов’янофілів? Чому західні історики і культурологи надають йому негативного забарвлення?

2. Які наслідки для нашої культури мала концепція “Третього Риму”, висловлена російським ієрархом православної церкви Філофеєм невдовзі після захоплення Константинополя турками-мусульманами у 1453 році?

3. Як позначився культурний та політичний зв’язок Київської Русі з Візантією на цивілізаційному виборі Росії та України?

4. Хто із вітчизняних культурологів та істориків давав позитивні оцінки візантійсько-православному впливові на характер української культури? Які для цього є підстави?

5. Що таке цезаропапізм? Чи можна вважати його негативною рисою візантизму і як він проявляється у взаємовідносинах між церквою та державою Росії та Європи?

6. Як оцінював візантійське джерело російської та української культури відомий російський філософ В.В. Розанов?

7. В чому виражається вплив візантійської культури на культуру Західної Європи?

 

 

 “Братський рух в Україні та його значення для збереження культурної ідентичності українського народу”. – 2 год.

Становлення і творення культури тісно пов’язане з необхідністю збереження досягнутого рівня, національної специфіки та окремих її надбань. В історії розвитку української культури неодноразово поставала проблема збереження її національної ідентичності, можливості її поглинення (асиміляції) культурами більш потужними сусідами. Така ситуація зокрема виникла у період перебування України в складі Полько-Литовської держави та Речі Посполитої, коли виникла загроза втрати своєї православної церкви та окатоличення православного українського народу. З огляду на необхідність збереження релігійної, а відтак і культурної ідентичності, почали діяти братські рухи, які прагнули компенсувати бездіяльність православної церкви, яка переживала глибоку кризу через різні причини. Характерною особливістю діяльності братств була висока громадянська і національна свідомість їх учасників, меценатство, широка просвітницька робота серед найширших верств населення, утворення притулків для вбогих громадян.

При вивченні теми звернути увагу на те, що братства спочатку виникали на західних землях України, а згодом утворювалися і в центральній Україні.

Контрольні запитання:

1. Які основні напрямки діяльності братств в Україні?

2. Яку роль відігравала просвітницько-освітянська робота братств?

3. Які процеси в релігійно-культурному житті відбувалися у той час в Західній Європі? Як вони відбивалися на духовній атмосфері України?

4. Який характер мала літературна діяльність братств? В чому специфіка першої та другої хвилі полемічної літератури?

5. Які видатні діячі української культури виховувались і загартовувались в діяльності братських рухів?

6. В яких містах діяли найбільш відомі братства?

7. Чи можна погоджуватись із тими дослідниками, які вважають, що громадянська активність учасників братств може слугувати прикладом для становлення громадянського суспільства в сучасній Україні?

 

 “Культурно-просвітницька діяльність Києво-Могилянської академії”. – 2 год.

Важливим підгрунтям розвитку національної культури є діяльність культурно-освітянських осередків. Слід зазначити, що виникнення закладів вищої освіти в Україні було відносно пізнім, якщо порівнювати історію їх виникнення з країнами Західної Європи. Якщо на заході Європи університети починають активно виникати в ХІ – ХІІІ століттях, то в Україні першими навчальними закладами вищого типу вважаються Острозький культурно-освітній осередок (академія) та Києво-Могилянська академія, початок і розквіт діяльності яких припадає на ХVІ – ХVІІІ ст. Проте вони відіграли надзвичайно велику роль в розвитку вищої освіти в Україні та Росії, адже їх діяльність будувалась за кращими зразками західноєвропейської освіти та враховувала традиції вітчизняної освітянської науки.

Контрольні запитання:

1. Яким чином була заснована Києво-Могилянська академія, хто з діячів української культури посприяв цьому?

2. Як організовувався навчальний процес в Києво-Могилянській академії?

3. Які дисципліни і за яким принципом читалися в цьому навчальному закладі?

4. Кого з видатних діячів української культури виховала академія?

5. Який внесок зробив Петро Могила в розвиток вищої освіти в Україні?

6. Який внесок відомих професорів Києво-Могилянської академії в утвердженні традицій вітчизняної освіти та науки?

7. Як вплинула Києво-Могилянська академія на розвиток вищої освіти в Росії?

 

 

ПИТАННЯ ДО ІСПИТУ

1. Наукове поняття культури. Основні підходи до розуміння феномену культури.

2. Культура і цивілізація.

3. Духовна та матеріальна культура.

4. Функції культури. Культура та суспільство.

5. Культура населення України періоду первісності.

6. Трипільська культура.

7. Культура кочового світу (кіммерійці, скіфи, сармати та ін.).

8. Античні міста Північного Причорномор’я.

9. Проблема походження слов’ян. Духовний світ слов’ян. 

10. Політичний та соціально-економічний устрій Київської Русі.

11. Християнізація Русі та її значення для розвитку української культури.

12. Розвиток освіти, писемності та літератури Київської Русі.

13. Архітектура та образотворче мистецтво в Київській Русі.

14. Музика та театр періоду Київської Русі.

15. Наукові знання та філософська думка періоду Київської Русі.

16. Культура Київської Русі крізь призму взаємовідносин Схід – Захід (кочовий світ, Візантія, Європа, Близький Схід).

17. Політичні, соціально-економічні особливості Галицько-Волинського князівства (ХІІ – початок XIV ст.).

18. Культура Галицько-Волинського князівства: літописання, архітектура, живопис, музика.

19. Інкорпорація українських земель до склади Литви та Польщі.

20. Феномен козацької культури.

21. Вплив гуманістичних та реформаційних ідей в Україні.

22. Релігійні процеси в Україні в умовах протистояння Заходу та Сходу (XIV – середина XVII ст.).

23. Постать Петра Могили в релігійному та культурному житті України.

24. Розвиток освіти, книгодрукування, книгописання (XIV – середина XVII ст.). 

25. Архітектура та образотворче мистецтво (XIV – середина XVII ст.).

26. Музика та театр (XIV – середина XVII ст.).

27. Передумови та причини розвитку бароко в Україні. Особливості українського бароко.

28. Розвиток освіти та науки в Україні. Києво-Могилянська академія.

29. Втілення ідей бароко в літературі.

30. Барокова архітектура, живопис та скульптура.

31. Музика та театр бароко.

32. Розвиток історичної самосвідомості (середина XVІІ – XVIIІ ст.).

33. Григорій Сковорода – останній геній Старої України.

34. Початок інтеграції української козацької старшини та духовенства в соціально-політичне та духовне життя Російської імперії. Вплив українських культурних діячів на розвиток російської культури.

35. Загальна характеристика Просвітництва. Реалізація основних положень Просвітництва в Україні.

36. Стиль рококо в Україні.

37. Класицизму в українському мистецтві.

38. Причини, передумови та періодизація українського національного відродження.

39. Значення Слобожанської України для розвитку української культури першої половини ХІХ ст. «Енеїда» І. Котляревського.

40. Втілення ідей романтизму в літературі, музиці, живопису.

41. Кирило-Мефодіївське товариство та ідея слов’янської єдності.

42. Тарас Шевченко – ідеолог модерної України.

43. Початок національного відродження на західноукраїнських землях. «Руська трійця».

44. Реалізм в українській літературі.

45. Українське мистецтво доби реалізму.

46. Громадівський рух. Утиски української культури в Російській імперії (ІІ пол. ХІХ ст.).

47. Роль Івана Франка в національно-культурному русі.

48. М.Грушевський і його роль у розвитку української національної культури.

49. Ідейні витоки українського модернізму.

50. Модернізм в літературі.

51. Український модерний театр.

52. Культурний рух періоду Центральної Ради.

53. Національно-культурна політика Гетьманату.

54. Політика «українізації»: причини, форми, зміст та наслідки.

55. Літературний процес в Україні (20-30-ті рр. ХХ ст.).

56. Сталінський терор та його наслідки для української культури. «Розстріляне відродження».

57. Розвиток культури України під час Другої світової війни.

58. Патріотичне піднесення та розквіт соціалістичного реалізму в українській культурі післявоєнного періоду.

59. Період «відлиги» в Україні. Шестидесятники.

60. Політика русифікації та дисидентський рух.

61. Основні тенденції розвитку українського мистецтва 70-80-ті роки ХХ ст.

62. Розвиток освіти, науки та філософії за часів СРСР.

63. Український кінематограф.

64. Особливості сучасного етапу розвитку української культури

65. Реформування системи освіти. Наукове життя.

66. Сучасна українська література, театр та музика.

67. Релігійне життя в Україні.

68. Український постмодернізм.

69. Розвиток української культури в діаспорі.

70. Україна між Сходом і Заходом: перспективи розвитку національної культури України у ХХІ ст.


Дата добавления: 2018-08-06; просмотров: 177; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!