Тема 13. Мистецтво сатиричної прози Леся Мартовича



План

1. Формування світогляду та літературно-естетичних уподобань письменника. Громадсько-політична діяльність.

2. Рання сатирична творчість.

3. Мистецтво сатиричного зображення галицького села на зламі двох століть.

4. Реалістична символізація та глибокий психологізм як основні риси образотворення оповідання “Мужицька смерть”.

5. Жанр сатиричної казки у творчості Л.Мартовича. Тематична група оповідань, спрямованих на викриття конституційної фальші, реакційної системи виборів у Австро-Угорській імперії.

6. Повість “Забобон” (історія написання, викриття соціального паразитизму та суспільної байдужості як ґрунту морального, духовного виродження людини, соціальна масштабність образів, стильова манера).

7. Місце Леся Мартовича в українській сміховій культурі.                               

 

Література

1. Білецький Ф.М. Лесь Мартович. – К., 1961. – 40 с.

2. Будзиновський В. Некар’єрович (Із спогадів про Леся Мартовича) // Слово і час. – 1993. - №2 . – С 8-13.

3. Гнідан О.Д. Талант могутній, невмирущий // Мартович Л. Винайдений рукопис про руський край – К., 1991.- С. 5-19.

4. Горак Р. Лесь Мартович. Роман-есе. – К., 1990. - 176 с.

5. Засенко О.Є. Видатний сатиричний твір Леся Мартовича // Засенко О.Є. Літературно-критичні нариси і статті – К.:, 1962. – с. 432-471.

6. Історія української літератури. Кінець ХІХ – початок ХХ ст.: У 2 кн.: Підручник / За ред. проф. О.Д.Гнідан. – Кн. 1. - К., 2005. – С.542-594.

7. Клиновий Ю. Лесь Мартович // Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст. : У 4 кн. – Кн. 4. – К., 1996. – С. 40-47.

8. Лесин В.М. Лесь Мартович: Літературний портрет. – К., 1963. – 94 с.

9. Марчук Г. Сатира Леся Мартовича в контексті сатиричних жанрів доби. – К., 1999. – 142 с.

10. Погребенник Ф.П. Лесь Мартович: Життя і творчість. – К., 1971. – 195 с.

11. Погребенник Ф. З літературної спадщини видатного новеліста // Слово і час. - 1996. - № 2. – С. 15-20.

12. “Покутська трійця” й літературний процес к. ХІХ – п. ХХ ст. – Дрогобич, 2001. – 426 с.

13. Токмань Г. Сміймося разом з Лесем Мартовичем // Дивослово. – 1997. – № 1. – С. 30-32.

14. Франко І. Українська література // Зібр. тв.: У 50 т. – К., 1982. – Т. 33. – С. 142-144.

15. Франко І. З останніх десятиліть ХІХ віку // Зібр. тв.: У 50 т. – К., 1982. – Т. 41. – С. 525.

16. Хоцянівська І.В. Мистецтво сатири Леся Мартовича. – К., 1999. – 178 с.

17. Чопик Р. Не-Стефаник (антитеза) // Чопик Р. Переступний вік (Українські письменники на зламі ХІХ – ХХ ст.) . – Л.; Ів.-Франківськ, 1998. – С. 12-32.

 

Тексти

Війт; Винайдений рукопис про Руський край; Грішниця; За межу; Забобон; Лумера; Мужицька смерть; Народна ноша; Ось поси моє!; Прощальний вечір; Смертельна справа; Стрибожий дарунок; Хитрий Панько;

 

Контрольні питання:

1. В чому полягає злободенність тематики та проблематики ранніх оповідань Л.Мартовича?

2. Якими засобами досягається викривальний пафос оповідання “Хитрий Панько”.

3. В чому полягає новаторство письменника у сфері сатиричної типізації?

4. Які гумористичні засоби характеротворення використав автор при творенні образу селянина Притики та його дружини Анниці в оповіданні “”Лумера”?

5. В чому полягає ідейний зміст фіналу оповідання “Лумера”?

6. Які основні риси сатиричної казки?

7. Які твори Леся Мартовича належать до жанру сатиричної казки?

8. Що є об’єктом сатири у творі “Стрибожий дарунок”?

9. Які художні прийоми для створення сатиричного ефекту використані у памфлеті “Винайдений рукопис про Руський край”?

10. В чому полягає своєрідність композиції оповідання “Мужицька смерть”?

11. Які проблеми порушив автор у сатирично-психологічній повісті “Забобон”?

12. Які засоби характеротворення використав сатирик у повісті “Забобон”?

 

 

              Тема 14. “Молода Муза” як явище українського модернізму

План

1. Модернізм як риторика естетизму. Декларації поетів-молодомузівців. Дискурс раннього модернізму. Полеміка молодомузівців з І.Франком та С.Єфремовим.

2. Модернізм молодомузівців як переходове явище між раннім неоромантизмом і символізмом. Духовно-естетичний онтологізм раннього українського модернізму. Філософсько-естетичні та психоаналітичні шукання молодих поетів.

3. Домінуючі ознаки модерністської поетики.

4. Тематичне оновлення поезії.

5. Вироблення системи кліше у молодомузівців.

                                             Література

1. Розсипані перли: Поети “Молодої Музи” (П.Карманський, В.Пачовський, Б.Лепкий, С.Чарнецький та ін.). – К., 1991 . – 710 с.

2. Євшан М. Критика. Літературознавство. Естетика. – К., 1998. – 658 с.

3. Ільницький М. Від “Молодої Музи” до “Празької школи”. – Львів, 1995. – 318 с.

4. Ільницький М. Краси свічадо // Розсипані перли : Поети “Молодої Музи”. – К., 1991. – С. 5-17.

5. Карманський П. Українська богема. – Л. , 1996. – 144 с.

6. Карманський П. Достойні гості: Молодомузівці // Дзвін. – 1999. - № 4. – С. 136-138.

7. Лучук В. Повернення навіки. – Молода Муза: Антологія західноукраїнської поезії поч. ХХ ст. – К., 1989. – С. 5-33.

8. “Молода Муза” і літературний процес к. ХІХ – поч. ХХ ст. в Україні і Європі: Тези доповідей наукової конференції. – Львів, 1992. – 224 с.

9. Остап Луцький – молодомузівець. – Нью-Йорк, Торонто, 1968. – 71 с.

10. Павличко С. Дискурс модернізму в українській літературі. – К., 1997. – С. 111-116.

11. Погребенник В. Поети-молодомузівці і фольклор // Слово і час. – 1990. - № 9. – С. 56-61.

12. Рубчак В. Пробний лет // Розсипані перли: Поети “Молодої Музи”. – К., 1991. – С. 15-23.

13. Франко І. Маніфест “Молодої Музи” // Історія української літературної критики і літературознавства: Хрестоматія: У 3 кн. – Кн. 2. – К., 1998. – С. 139-144.

14. Чорна Індія “Молодої Музи”: Новели. – Л., 1937. – 183 с.

 

Контрольні питання:

1. Навколо якого журналу об’єдналися молодомузівці?

2. Кого з поетів відносять до молодомузівців?

3. Хто із молодомузівців виступив із естетичними деклараціями?

4. Які естетичні принципи творчості декларували молодомузівці?

5. Що в деклараціях молодих поетів критикували І.Франко та С.Єфремов?

6. Як поети-молодомузівці трактували поняття “краса”?

7. В чому полягає різниця між європейськими поетами-символістами та молодомузівцями?

8. Які мотиви домінували в поезії молодомузівців?

9. Які поетичні кліше виробили молоді поети початку ХХ ст.?

10. Які образи стають провідними в ліриці початку ХХ ст.?

 

 


Дата добавления: 2018-06-27; просмотров: 707; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!