Семінарське заняття 8.(2 год.)



Тема: Модернізм як напрям. Система модерністських течій. Постмодерн.

 

План:

1. Передумови виникнення та філософське підґрунтя модернізму.

2. Основні риси модерністського світосприймання.

3. Три етапи розвитку модернізму:

a. декаданс,

b. власне модернізм,

c. авангардизм.

4. Основні течії модернізму:

5. неоромантика, неокласицизм, символізм;

6. імпресіонізм, експресіонізм;

7. футуризм, сюрреалізм;

8. неореалізм, соцреалізм.

9. Природа постмодернізму.

 

Література:

1. Вступ до літературознавства. Хрестоматія/ Упорядник Н. Бернадська. – К., 1995.

2. Галич О., Назарець В., Васильєв Є. Теорія літератури. – К., 2001.

3. Літературознавчий словник–довідник/ За ред. Р. Гром’яка, Ю. Коваліва. – К., 1997.

4. Пахаренко В. Українська поетика. – Черкаси, 2002.

5. Ткаченко А. Мистецтво слова. – К., 1998.

6. Уэллек Р., Уоррен О. Теория литературы. – Москва, 1978.

 

 

                                                                                                                       

 

Питання до екзамену

1. Визначення поняття “літературознавство”. Основні дисципліни літературознавства. Допоміжні літературознавчі дисципліни.

2. Взаємозв’язок літературознавства з іншими науками: розкрийте механізм взаємодії.

3. Предмет і завдання курсу "Теорія літератури".

4. Мистецтво і наука: спільне та відмінне в цих формах пізнання дійсності. Мистецтво та його види.

5. Властивості мистецтва.

6. Функції мистецтва.

7. Натхнення, його природа, рівні, специфіка. Творча фантазія.

8. Природа асоціативного мислення. Асоціативні фігури – контраст, легке асоціювання, градація, пуант, аналітичне асоціювання.

9. Поняття про художню літературу. Місце літератури серед інших видів мистецтва: спільне та відмінне в способах пізнання дійсності.

10. Художній образ: визначення поняття, основні ознаки, функції.

11. Проблема класифікації образів. Образ–тип як найвищий ступінь узагальнення. Національна специфіка образу–типу і його загальнолюдська сутність, "вічні образи".

12. Образи–картини: пейзажі, зображення інтер’єрів, батальних картин тощо, їх роль у розкритті ідейного змісту твору.

13. Образи–деталі, які допомагають створити цілісну картину світу або значний типовий образ. Образи–символи й образи–алегорії.

14. Визначення і сфери застосування понять “художній образ”, “герой”, “персонаж”, “дійова особа”, “характер”.

15. Засоби типізації художніх образів, характерів.

16. Поняття про тему та ідею. Ідейно–тематична основа твору, її складність. Основна і допоміжні теми. Мотив у ліричних творах.

17. Пафос. Г.Гегель про пафос. Прекрасне – потворне. Комічне – трагічне.

18. Композиція як змістовна форма організації життєвого матеріалу, зв’язку і розташування складових частин літературного твору.

19. Багатоплановість композиції великих (епічних і драматичних) творів.

20. Своєрідність композиції ліричних творів.

21. Поняття про сюжет – основну частину композиції, втілення художнього конфлікту. Поняття про сюжетний вимисел.

22. Сюжет і фабула.

23. Основні елементи сюжету та основа їх виділення. Різні способи розташування елементів сюжету в залежності від ідейно–тематичного спрямування твору.

24. Позасюжетні елементи літературного твору, їх місце і функції.

25. Хронотоп. Основні положення статті М.Бахтіна “Форми часу і хронотопу в романі”.

26. Мова автора і мова персонажів художнього твору.

27. Неавторське слово в тексті. Поняття про інтертекстуальність.

28. Єдність змісту і форми художнього твору. Філософське осмислення категорій змісту і форми у літературознавчому аспекті. Елементи змісту і форми.

29. Вірш і проза як різновиди художньої мови.

30. Поняття про вид, рід, жанр у застосуванні до літературних творів. Загальна характеристика родів літератури.

31. Жанр як змістова форма. Виникнення родів і жанрів в історико–літературному процесі. Загальна характеристика героїчного народного епосу, епопеї, епічної поеми.

32. Епос як літературний рід. Міфологічний та героїчний епоси: час виникнення, специфіка відтворення дійсності та людини в ній.

33. Роман: визначення поняття, основні етапи розвитку, різновиди роману. Початки українського роману.

34. Повість як літературний жанр: загальна характеристика.

35. Оповідання й новела: спільне та відмінне у способах відтворення дійсності та людини в ній.

36. Нарис як літературний жанр: загальна характеристика.

37. Лірика як літературний рід: загальна характеристика. Поняття про медитацію, рефлексію.

38. Пісня: визначення, походження, різновиди, ознаки.

39. Дайте визначення й схарактеризуйте поняття “ода”.

40. Дайте визначення й охарактеризуйте поняття “сатира”. Прийоми сатиричного зображення.

41. Дайте визначення і схарактеризуйте поняття “елегія”.

42. Послання, медитація, епіграма.

43. Жанрові різновиди лірики за тематикою.

44. Ліричний герой, його художнє виявлення в ліричних творах.

45. Драма як літературний жанр: історія виникнення, основні ознаки. Різновиди драми.

46. Трагедія як літературний жанр: історія виникнення, основні ознаки.

47. Комедія як літературний жанр: історія виникнення, основні ознаки. Різновиди комедії.

48. Драма (шкільна драма, інтермедія, вертеп, комічна опера, водевіль).

49. Літературні межироди і міжвидові форми.

50. Байка як літературний жанр: визначення, історія розвитку, структура, різновиди.

51. Поема як вид мішаної форми.

52. Балада: визначення, історія розвитку, основні ознаки.

53. Драматична поема (етюд): визначення, історія розвитку, основні ознаки, різновиди.

54. Жанри літературної мемуаристики.

55. Поняття про кіносценарій та його специфіку.

56. Поняття літературного процесу: обсяг, періодизація, рушії художнього розвитку, художня взаємодія.

57. Закономірності розвитку літературного процесу. Поняття прогресу в літературі й мистецтві.

58. Проблема національної своєрідності історико–літературного процесу.

59. Літературна спадкоємність. Традиції і новаторство в літературі.

60. Поняття про масову та елітарну літературу.

61. Свобода митця та її межі.

62. Історична зумовленість літературних впливів.

63. Внутрішні фактори розвитку літературного процесу (запозичення, наслідування, пародіювання, цитування, ремінісценція тощо).

64. Художній метод: визначення поняття, фактори впливу на його формування.

65. Літературний стиль: визначення поняття, стилетворчі чинники, носії стилю. Індивідуальний стиль письменника.

66. Літературний напрям: визначення поняття, історія розвитку, національна своєрідність літературного напряму.

67. Поняття про літературну течію.

68. Специфіка фольклору як напряму літератури.

69. Рання та пізня ґотика, монументалізм, орноменталізм.

70. Розвиток художніх методів і літературних напрямів в епохи Відродження і Просвітительства.

71. Поняття про бароко. Характерні риси барокових художніх творів.

72. Класицизм як художній метод і літературний напрям.

73. Сентименталізм, його характерні риси. Сентименталізм в українській літературі.

74. Поняття про романтизм. Характерні риси романтичних творів. Український романтизм: хронологічні межі, національні риси, митці–романтики.

75. Реалізм як художній метод і літературний напрям. Етапи розвитку реалізму.

76. Модернізм: причини його появи та філософські витоки.

77. Основні риси модернізму.

78. Три етапи розвитку модернізму – декаданс, власне модернізм, авангардизм.

79. Неоромантика і неокласицизм як течії модернізму.

80. Імпресіонізм як течія модернізму.

81. Експресіонізм як течія модернізму.

82. Неореалізм як течі модернізму.

83. Символізм як течія модернізму.

84. Футуризм як течія модернізму.

85. Сюрреалізм як течія модернізму.

86. Соцреалізм як специфічна течія модернізму.

87. Постмодернізм. Проблема постмодернізму в сучасній літературознавчій науці. Дискурс українського літературного постмодернізму.

 


Дата добавления: 2018-04-05; просмотров: 430; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!