Проблематика трагедії Софокла



Вступ

 

Софокл (496–406 гг. до н.е.) – знаменитий старогрецький драматург, автор багаточисельних трагедій. Народився в передмісті Афін, в Колоні пізніше прославленому їм в трагедії «Едіп в Колоні». Батько Софокла був власником збройової майстерні, людиною спроможним, таким, що дав синові хорошу освіту. Рано виявилися музичні здібності Софокла. Відомо, що в 480 р. 16-річним хлопцем він очолював хор хлопців, ефебов, що виступали на святі, присвяченому перемозі при Саламіне. Таким чином, Саламін своєрідно зв'язує долі трьох великих грецьких трагіків: Есхіл був учасником знаменитої битви, Софокл його прославляв, а Евріпід в ці дні народився.

Надалі музичні здібності Софокла виявилися в тому, що він сам писав музику до хорових партій своїх трагедій, брав участь в підготовці хору. Проте велика пошана сучасників до Софоклу пов'язана з тим, що його дарування були різносторонні, і він знайшов їм гідне вживання. Так, протягом свого довгого життя він виконував відповідальні державні доручення. Відомо, що в 443 р. йому було доручено очолити фінансову колегію, що керувала вступом внесків в союзну казну. А два роки опісля Софокл був вибраний в число стратегів. В цій ролі він взяв участь в поході проти Самоса, що відпав від Афін. По свідоцтвах сучасників, Софокл був людиною сильним, фізично розвиненим і не раз брав участь також в гімнастичних змаганнях. Завдяки своєму авторитету, Софокл незрідка притягувався для дипломатичних переговорів. Брав участь він також в дипломатичній діяльності. Так, в 411 р. до н.е. вже старезний Софокл брав участь в роботі по тому, що передивляється афінської конституції.

Відомо, що Софокл був близький з багатьма знаменитими сучасниками, перш за все з Періклом. Є думка, що падіння цього крупного політичного діяча отримало своє художнє вираження в трагедії «Цар Едіп», поставленою незабаром після чуми в Афінах в 429 р. до н.е. У крузі Перікла Софокл познайомився також з істориком Геродотом, філософом Архелаєм. Не виключається також його спілкування з довкола філософів-софістів, в усякому разі в трагедіях Софокла відчуваються відгуки на їх ідеї і у ряді випадків полеміка з ними.

Авторитет Софокла серед сучасників був настільки великий, що він також протягом цілого ряду років виконував обов'язки жерця при храмі аттічного бога-цілителя, а після своєї смерті почитався афінянами як герой (напівбог) Дексион.


Основні напрями наукових досліджень творчості Софокла

Творчість Софокла в контексті класичної давньогрецької літератури

 

По античних свідоцтвах, Софоклом були створені 123 драми. З їх постановками він виступав перед сучасниками більше 30 разів, при цьому взяв 24 перемоги і жодного разу не виявився на третьому місці, тобто не знав поразки. Проте до нас дійшло лише сім драм: «Аякс», «Трахинянки», «Антігона» (442), «Едіп цар» (біля. 429), «Електра», «Філоктет» (409), «Едіп в Колоні» (401). Як видно, дати постановок відомі лише відносно ряду драм. Дійшло також коштовне свідоцтво, що першу перемогу в драматичних змаганнях Софокл отримав над Есхілом в 468 р. при постановці трилогії, у складі якої була трагедія «Тріптолем». Розповідь про присудження Софоклу перемоги знаходимо в Плутарха («Кимон», гл. 8), що повідомляє, що в ухваленні цього рішення брали участь полководець Кимон і ще 10 стратегів. [4, c. 12]

Творчість Софокла містить безперечні нововведення, сприяючі подальшому розвитку мистецтва трагедії. Перш за все важливою заслугою Софокла з'явилося введення третього актора, яке значно збагатило власне драматичну частину трагедії. Софоклом був також розширений склад хору до 15 чоловік. Проте, створивши виразні хорові партії, Софокл при цьому не збільшив їх об'єм і роль. Важливою обставиною є поступова відмова від принципу трилогії або тетралогії в створенні окремих драм. За цією обставиною важливі переконання драматурга. Не заперечуючи непорушної волі богів, Софокл перш за все цікавиться людиною, його волею, прагненнями, вчинками, готовністю і здатністю відповідати на них, погоджувати з суспільними і божественними установками і так далі Подібний підхід продиктований самим духом «століття Перікла», часу збільшеного значення людини, його значних досягнень в самих різних областях і одночасно трагічних помилок, що привели на початок розкладання афінської демократії. Творчість Софокла відмічена перш за все значним збагаченням внутрішнього світу героїв, мистецтва їх зображення.

З цієї точки зору Софокл здається випадаючим з процесу розвитку і що стоїть збоку. Пристрасна проникливість і сила індивідуального переживання обоє його великих сучасників по майстерності, здається, у нього відсутній, і вважали, що майстерна формальна строгість і урівноважена об'єктивність Софокла дозволяє історично пояснити захоплення класицизму, що убачав в нім вершину грецької драми, але одночасно і здолати його як забобон. Таким чином практично одночасна перевага науки і психологічний смак часу, якому вона слідувала, звернулися до духовно глибокому, хоча і досить грубому архаїзму і до рафінованого суб'єктивізму пізнішої епохи аттічної трагедії, що довго залишався в пренебреженії. Коли, нарешті, прийшли до того, аби точніше визначити місце Софокла в цій ситуації, що настільки змінилася, довелося шукати таємницю його успіху в іншій області, і її знайшли в його чистому мистецтві, яке, вирісши разом з великими досягненнями театру його молодості, чиїм богом був Есхіл, завжди було упевнено в своєму успіху і вищим законом визнавало сценічний эффект5. Якщо цей Софокл – більше, ніж одна, хоч би і важлива частина всього поета, тоді було б виправдано питання, яким чином він заслужив на місце завершувача трагедії, яке вперше було визнано за ним не класицизмом, а самою старовиною. Але особливо проблематичним виявляється його місце в історії грецької освіти, яка, в основному, розглядає поезію не лише з чисто естетичної точки зору.

Без сумніву, Софокл поступається Есхілові по силі проголошуваного релігійного вмісту. В Софокла теж було тихе і глибинне благочестя, але його твір не є в першу чергу вираженням цих вірувань. Нечестива Евріпіда – в сенсі традиції – набагато виразніше видна на поверхні, ніж непохитна, але спокійна і самодовлеюча віра Софокла. Виходячи з цієї проблематики, не можна зрозуміти його дійсну силу, – в цьому необхідно погодитися з сучасною науковою критикою, – хоча як продовжувач есхіловської трагедії він став і спадкоємцем її ідейного вмісту. Ми дійсно повинні виходити з його сценічної дії. Але це останнє, звичайно, не вичерпується розумінням його розумної і вивіреної техніки. Те, що Софокл, як представник другого покоління, якому всюди випадає на частку завдання свідомого потоншення і філігранної обробки, технічно б'є Есхіла по всій лінії, може сприйматися як щось само собою зрозуміле. Але як можна пояснити, що виправдана спроба нового часу провести на практиці вимоги свого смаку, що змінився, і привчити сучасну сцену до п'єс Есхіла і Евріпіда, не вийшла за рамки окремих експериментів для більш менш широкого круга присвячених глядачів, і що Софокл, звичайно, не в силу класицістського забобону, – єдиний античний драматург, що міцно затвердився в програмах наших театрів? На сучасній сцені есхіловська трагедія при всій внутрішній потужності своєї мови і своїх думок не в змозі здолати недраматичне заціпеніння переважаючого в ній хору, оскільки він говорить стоячи, і більше немає піснею і танців; евріпідовська ж діалектика, звичайно, викликає родинний відгук в приголомшених в своїх підставах епох, яка переживана нами, але чи є що-небудь мінливіше, ніж актуальна проблематика цивільного суспільства – нам досить лише подумати про те, як далеко позаду залишилися Ібсен і Золя, які в останньому абсолютно непорівнянні з Евріпідом, аби зрозуміти: що було силоміць дії Евріпіда в його час, для нас швидше залишається непереборною обмеженістю. [6, c. 47]

Те, що в Софокла справляє на сучасну людину настільки ж незабутнє враження, якому поет зобов'язаний своєю роллю в світовій літературі, – це його образи. Якщо запитати, які з героїв грецьких трагіків живуть в людській фантазії – незалежно від сцени і незалежно від загального контексту драми, де вони діють, – те Софокл виявиться на першому місці, залишивши інших далеко позаду. Це подальше ізольоване життя образу як такого жодним чином не є результатом моментальної дії добре оформленої сценічної поведінки і дії, що відзначають в Софокла. Можливо, нашому часу найважче зрозуміти загадку спокійною, простій природній мудрості, яка змалювала цих реальних людей з плоті і крові, виконаних сильними пристрастями і що ніжно відчувають, з героїчно-свавільною величчю і одночасно дійсною людяністю, подібними до нас і при цьому пройнятими диханням недосяжно високо благородства. Ніщо в них не вигадане, в них немає штучних перебільшень. Пізніші епохи марно шукали монументальності в насильницькому, колосальному, ефектному. Тут, в Софокла, монументальність без примусу зростає перед нашими очима в своїх природних пропорціях. Справжня монументальність завжди проста і самоочевидна. Її таємниця полягає в тому, що все неістотне і випадкове в явищі усувається, так що в нім з повною ясністю просвічує не що інше, як внутрішній закон, прихований від звичайного взору. Люди в Софокла не знають кряжистої, як би ваговитості есхіловських образів, які здаються поряд з ними нерухомими, навіть заціпенілими, що виросла з самого ґрунту, але в їх рухливості немає і відсутності ваги, як в інших сценічних фігур Евріпіда, яких ми неохоче називаємо «образами», оскільки вони позбавлені реального тілесного буття, задовольняючись театральною двовимірною костюма і декламації. Між попередником і послідовником Софокл стоїть як природжений творець образів, що невпинно оточує себе свитою своїх створень або, точніше, оточений ними. Адже ніщо не таке чуже дійсному образу, як свавілля керованої настроєм фантазії. Всі вони народжуються з необхідності, а вона не є ні порожньою загальністю типа, ні однократною визначеністю індивідуального характеру, – це сама істотність, що протистоїть тому, що єства позбавлено.

 

Проблематика трагедії Софокла

 

Звернемося до найбільш ранньої трагедії – «Аякс». Сюжет її узятий з троянського циклу міфів і представляє події, що розвертаються після смерті Ахілла. Приймається рішення передати зброю Ахілла найбільш славному героєві. На цю роль претендують Одіссей і Аякс. Суд Атрідов приймає рішення на користь Одіссея. Ображений же Аякс замишляє убити Агамемнона і Менелая разом з їх свитою. Проте його наміри попереджає богиня Афіна: помрачив розум героя, вона заставляє його обрушитися на стадо худоби. Герой опам'ятовується, проте ще в більшій мірі відчуває себе зганьбленим і ображеним. Ні божий, ні людський суд не вважає він справедливим. Болісно шукає він дороги збереження своєї гідності і знаходить вихід лише в смерті:

 

Що ж робити?.

Богам я, вочевидь, ненависний

І еллінському війську, і Трої

Зі всім їх краєм… Чи не поплисти до будинку

Егейським морем, кинувши тут Атрідов, –

Відчалити?. Але з якими я очима

З'явлюся до батька? І як потерпить він

Що повертаюся з голими руками

Без військових винагород, що не раз вінчали

Його з великою славою?. Неможливо!.

Або до троянських кинутися стінам

Там битися одному і чесно лягти?.

Але цим лише обрадую Атрідов…

……….

Ні, благородний повинен славно жити

І славно померти…

(Пер. С. Шервінського) [11, c. 55]

 

У результаті герой кінчає самогубством, проте при цьому він відновлює попрана гідність і вмирає з відчуттям самоповаги. Атріди тим часом хочуть поглумитися і над його тілом, відмовляючи героєві в похованні. Проте розсудливий Одіссей умовляє відмовитися від подібної позиції, наполягаючи на боргу живих перед померлим. Ця тема, що виникла у фіналі «Аякса», стане потім центральною в трагедії «Антігона».

Сюжет «Антігони» пов'язаний з фіванським циклом міфів. Дія трагедії починається незабаром після битви, що закінчилася. Фіви відбили напад ворога, і в першій пісні хору виражається радість з нагоди перемоги. Проте під час битви в міжусобному поєдинку загинули два брати, сини Едіпа, Етеокл і Поліник. Новий правитель Фів Креонт одного з них, Етеокла, наказує поховати з почестями, а другого, Поліника, як зрадника – кинути на поживу псам і хижим птицям. Своє вирішення Креонт обгрунтовує державним боргом. Він гордиться тим, що в ім'я справедливості здатний нехтувати родинним відчуттям. Проте рішення його викликає глибоке страждання у сестер Поліника, перш за все у Антігони. Ісмена закликає сестру змиритися з жорстоким станом речей, яке має бути у жінці:

 

Тепер – подумай – як, одні залишившись

Загине тяжкий і ми з тобою

Закон порушивши і пануючи веління?

Ми жінками народжені, і нам

З чоловіками не сперечатися. Пам'ятай це.

Над нами сильний володарює завжди…

(Пер. С. Шервінського). [11, c. 58]

 

Вже в цьому першому діалозі виявляється внутрішня сила і переконаність Антігони. Жодна небезпека не здатна звільнити її від почуття сестринського обов'язку перед мертвим братом. Переступивши закон володаря, героїня здійснює символічний обряд поховання, але її хапає варта царя.

Діалог Антігони і Креонта – найважливіший фрагмент трагедії. Молода дівчина знаходить переконливі аргументи, реабілітовуючі її вчинок. У своїй промові вона порівнює два закони: закон однієї людини, Креонта, і закон богів, «непісаний, але міцний», прийнятий і дотримуваний не одним поколінням людей. Останній закон вона знаходить для себе важливішим і обов'язковим. В ім'я боргу вона виражає готовність загинути і упевнена, що співгромадяни здатні зрозуміти і схвалити її:

 

І всі вони схвалили б мене

Коли б їм страх не сковував вуста.

Одна з переваг у царя –

І говорити і діяти як хоче.

(Пер. С. Шервінського). [11, c. 59]

 

Що ж до Креонта, то він продовжує виправдовувати свою суворість інтересами держави і видить особливу доблесть в здатності подавити родинну прихильність: «Я зі своїх запитаю, як і з чужих, якщо будуть неслухняні». Коли син Креонта, жених Антігони, Гемон, намагається напоумити батька, посилаючись на думку народу, Креонт оцінює його позицію як чоловічу слабкість, прояв безрозсудного кохання і називає сина «рабом жінки». Тим часом в розмові з сином він упускає не одну фразу, що свідчить про його тиранічні схильності: «Правителеві покорятися повинно у всьому – законному, як і незаконному», «Але держава – власність царів!» і так далі.

Тривалий час в тлумаченні конфлікту трагедії панував думка Гегеля, що убачав в трагедії втілення зіткнення рівно справедливих принципів: інтересу державного і інтересу родинного. Гегель вважав, що обоє вони в рівній мірі мають рацію і одночасно не мають рацію через свою однобічність. Проте поступово подібне трактування було здолане. Ретельніший розгляд трагедії показав, що Креонт в Софокла ні в якому разі не відповідає ідеалу государя і всім ходом розвитку дії Софокл веде героя до развенчання і заслуженої відплати. Він зневажив закони життя і смерті: живу Антігону прирік на ув'язнення в склепі, а мертвому Полінику відмовив в похованні. За це у фіналі Креонт позбавляється найдорожчих людей: Гемон, не виносячи смерті Антігони, заколює себе над її тілом; дружина Креонта, мати Гемона, при звістці про кончину єдиного сина також кінчає з собою. Креонт роздавлений цими втратами, а також звісткою про осквернення священних вівтарів прахом Поліника. Він визнає повне своя поразка. Після звістки про загибель дружини Креонт говорить:

 

На жаль мені! Іншому, раз я винен

Не можна нікому цих бід приписати

Я адже тебе убив – я, нещасний, я!

Правду я говорю. Ви, прислужники, геть

Відводите мене, відводите швидше

Відводите – благаю; немає мене; я ніщо!

(Пер. С. Шервінського) [11, c. 59]

 

Тоді як живий Креонт виглядає осоромленим і духовно загиблим, Антігона, що йде на смерть, виконана гідності і внутрішньої величі. У її особі вперше в драмі з'явився виразний, високий образ жінки. Це було достатньо незвичайний для драми на перших порах, оскільки грецька жінка була вимушена вести суто домашній спосіб життя на жіночій половині, а не давати уроки дійсного громадянства, тим більше мужам. Проте героїня Софокла не позбавлена також суто жіночих відчуттів і настроїв. Найповніше вони виражаються в її прощальному плачі. Антігоне нелегко йти на смерть, відчувати власну беззахисність, неминучість муки. Вона страждає при думці, що їй судиться померти молодою, не пізнавши радощів браку, відчуття материнства.

Хор, що прощається з героїнею, прославляє її гідну загибель.

Пісні хору надзвичайно важливі для розуміння задуму трагедії і вірного тлумачення її конфлікту. Особливо широко відомий перший стасим хору, в якому прославляється могутність чоловіка і його багатообразні таланти:


Муж, на вигадки багатий

З вірьовок в'є він мережі

І, сплетя, видобуток ловить…

Птиць він ловить безрозсудних

Риб морських у вологій безодні

І звірів в лісі дрімучому

Ловить він в дібровах темних

І коней з кудлатою гривою

Приборкує він, і гірських

Він биків невтомних

Під своє веде ярмо.

Думки його – вони вітру швидше.

Мови своєю навчився він сам;

Гради він будує і стріл уникає

Колючих морозів і галасливих дощів.

(Пер. С. Шервінського) [11, c. 62]

 

Стверджуючи, що людина «найдивніше на світі» і «все вона вміє», хор після просторових перерахувань людських досягнень раптом різко міняє настрій і нагадує, що є те, перед чим людина безсила. Це закони богів, перш за все закон смерті, своєю непохитністю що вимагає упокорювання, поваги і безумовної пошани. Іншу поведінку перед лицем смерті хор вважає безрозсудною. Так, вже першою піснею хор готує розвиток майбутньої дії і оцінку персонажів.


Дата добавления: 2019-07-15; просмотров: 500; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!