Подготовка текста, перевод и комментарии О. П. Лихачевой 3 страница



24. Сущее

24. Сущее <Иак. 2, 6—7>

Не богатии ли обладають вами и ти влѣкуть вы на судища? Не ти же ли хулять доброе имя, нареченое на васъ?

He богатые ли владеют вами, и не они ли тащат вас в суд? He они ли хулят доброе имя, которым вы наречены?

Толк. Претерпѣвайте доблестнѣ лихоимьство, лихоимьци бо себе погубляють, а не нас. Насъ бо лишають имѣний, а себе обнажают промысла Божиа и помощи его. Еяже обнажьшеся, аще и всея вселеныя съберуть богатство, всѣх суть убожѣйше.[62]

Толкование. Претерпевайте мужественно лихоимство, ибо лихоимцы себя губят, a не нас. Нас они лишают имущества, a себя — промысла Божия и его помощи. Этого лишившись, даже если соберут богатство всего мира, они всех беднее.

25. Сущее

25. Сущее <Иак, 2, 8—9>

Аще убо Законъ кончаваете царскъ,[63] по Книгам,[64] възлюбиши искрьняго твоего, яко и сам себе, добрѣ творите. Аще ли на лица зрите, грѣх творите, обличающеся от Закона, яко прѣступници.

Если же Закон исполняется царский, по Писанию, т. е. вы возлюбили ближнего как самого себя, хорошо делаете. Но если вы пристрастны, грех совершаете, Закон осудит вас как преступников.

Толк. Аполинариево.[65] Якоже паче ты хощеши помиловати ближняго си, праведнѣ и человѣколюбнѣ, тако и тъ творить къ единочадну ти и самому сущу Богу. Естьственый помыслъ, в немьже всѣх Спасъ в начяли глаголя: «Аще хощете, да творять вам человѣци, якоже и вы творите имь, тако бо есть Законъ и Пророци».[66]

Толкование Аполлинария. Как ты хочешь делать добро ближнему своему, справедливо и человеколюбиво, так и он делает тоже тебе, подобному ему, и самому Сущему Богу. Это то естественное стремление, ο котором Спаситель всех сказал: «Как хотите, чтобы люди делали вам, так и вы делайте им, в этом и Закон и Пророки».

26. Сущее

26. Сущее <Иак. 2, 10>

Иже бо весь Законъ съблюдет, съгрѣшить же въ единомъ, бысть всѣмъ повиненъ.

Тот, кто весь Закон соблюдает, a согрешит в чем-либо одном, тот виновен во всем.

Толк. Еже съвершену имѣти любовь, то есть глава всѣмъ добромъ. Аще ли главу отвержеши, излиха прочее тѣла есть.

Толкование. To есть следует иметь совершенную любовь, она есть глава всему доброму. Если от головы откажешься, все прочее в теле излишне.

27. Сущее

27. Сущее <Иак. 2, 11>

...рекый бо: «Не прелюбы сътвори», си рече и «Не убий». Да аще не любы твориши, убиваеши же, бысть преступникь Закону.[67]

...сказавший «не прелюбодействуй» сказал и «не убий». Если ты не прелюбодействуешь, a убиваешь — ты нарушил Закон.

Толк. Аще и не всяко стройнѣ лежить предлежащее писание, нъ убо самоя ради тоя ползы изряднѣе положихом. Господь бо нашь и Богъ Исус Христос предлежащая Моисеем реченаа въ съвръшение приведъ, вѣща: «Слышите, яко речеся древним: “Не убиеши. Аще ли кто убиеть, достоинъ есть суду”? Азъ же глаголю вам, яко: “Прогнѣваяй брата своего, повинень есть суду”.[68] Слышасте ли, яко речеся: “Не прелюбы сътвориши”. Азъ же глаголю вам, яко: “Вьсякь, възрѣвый на жену, яко похотѣти еи, уже съблудилъ есть въ сердци своем”».[69] Си толкуя, Севиръ, Антиохискый епископъ, въ 46 словѣ рече: «Мосѣем писаная Законоположениа “не убиеши” глаголеть. Христос же, иже Закону разумъ и еже в немь Духа податель, еже бо не разгнѣвити брата своего повелѣ, сию паче исполняя закону волю. Гнѣвъ бо, от негоже убойство бывает, помрачивъ е болшаго ради повелѣния. Гнѣвь бо аще придеть къ убийству, не прогнѣватися попусти. Тако и къ похоти несытьства подвигъ възрѣниемь осудивь, рекъ: “Не любодѣйствуеши”, исполни и яви. Духовный бо Законъ Господь исполни обновлениемь Духа, раздрѣши же Писаниа древнее, яко паче от стѣньнаго писаниа на скрижалех въображены округъ».

Толкование. Если и не вполне стройно расположен предложенный текст, мы его расположим лучше, для пользы. Господь наш и Бог Иисус Христос воплотил то, что установил и изложил Моисей, сказал: «Слышите, что сказано нашими предками: “He убей. Кто убьет, заслуживает суда”? Я же так говорю вам: “Заслуживает суда тот, кто разгневает брата своего”. Слышали, что сказано: “He твори блуда”. Я же так говорю вам: “Всякий, взглянувший на женщину так, что восхотел ее, уже совершил в сердце своем блуд”». Толкуя это, Севир, епископ Антиохийский, сказал в 46-м слове: «Законоположение, написанное Моисеем, говорит: “He убий”. A Христос, который — разум Закона и податель находящегося в нем Духа, повелел не гневить брата своего, исполнять это веление строже Закона. Ибо гнев, от которого бывает убийство, само убийство затмевает, заслуживая более строгого порицания. Ибо гнев приводит κ убийству, поэтому <Христос> и не позволяет гневаться. Так и движение κ несытой похоти через взгляд осудив, сказав “не любодействуешь”, исполнил и показал <Закон>. Ибо Господь наполнил духовный Закон обновлением Духа, разрушив прежнее Писание, словно круг, изображенный на камне настенной живописью».

28. Сущее

28. Сущее <Иак, 2, 12>

Тако глаголете, и тако творите, яко чяюще Закономъ свободы судъ прияти.

Как говорите, так и делайте, как надеющиеся быть судимыми по Закону свободы.

Толк. Есть бо о судѣ правѣмь поучение. Законь же свободы глаголеть Законъ правьды, тако судяща, якоже обрѣтает. Се же рече, понеже нѣции съгрѣшають, милосердиа Божиа надѣющеся и глаголюще: «Человѣколюбець сый, простить». Тѣмь и наводить рекый: «Немилостивь судъ не сътворшему милости».

Толкование. Это поучение ο правом суде. Законом свободы он называет Закон правды, судящий так, как есть. Он сказал об этом потому, что некоторые грешат и надеются, что Бог милосерден и простит: «Будучи человеколюбцем, — они говорят, — он простит». Поэтому и напоминает <нам апостол Иаков>, говоря: «Немилостивый суд несотворившему милости».

29. Сущее

29. Сущее <Иак. 2, 13>

Судъ бо безь милости не сътворшему милости.

Ибо немилостив суд не сотворившему милость.

Толк. Твердѣ убо глаголы нас устрашаеть, да не вещьми поболимъ.

Толкование. Крепко словами нас устрашает, чтобы не пострадать нам на деле.

30. Сущее

30. Сущее <Иак. 2, 13>

Хвалится милость на судѣ.[70]

Милость превозносится над судом.

Толк. Златоуста о милостыни.[71] Милостыни ремествьница есть мудра и приставьница дѣлающим ю, и дружка Божиа есть, и присно искьрь его пр ѣ стоить и о немже хощеть, удобь просить благодати. Токмо да не обидима есть нами. Обидима же есть, егда от въсхыщениа ю творимъ. А егда чиста есть, много имать дръзновение: и связьнемъ та рѣшить узы, раздрушаеть тьму, угашаеть огнь, умрьщвяеть червь, изгонить зубомь скрежетъ. Сей съ многою радостию отверзаются небесная врата, цесарица бо въистинну есть, подобны человѣкы творящи Богу. Будѣте бо, вѣща, щедри, якоже и Отець вашь небесный. Крилата есть и легка, крилѣ имущи златѣ, лѣтание имущи преукрашающе аггелы. Тамо вѣща: «Крилѣ голубинѣ посребренѣ, и межурамье[72] ея въ бльщании злата». Якоже паче голубь златъ и живъ лѣтающь, вѣкома назирающи окомь кроткомь. Ничтоже ока того краше. Добра есть и пава, нъ не к сей нивъчтоже. Птица есть красна и чюдна, выспрь всегда зрить. Девица есть крилѣ имуще златѣ, бѣло имущи лице тихо. Крилата есть и легка, у престола стоящи цесарска. Внегда судимся, внезапу предстоит, и является, и изимаеть нас от мучения своима крилома одѣвающи. Такоя жертвы хощеть Богъ.

Толкование Златоустово ο милосердии. Милость — искусница мудрая, защитница совершающих ее, друг Божий, она всегда рядом с ним стоит, ей легко испросить благодеяния, ο чем захочет. He будем обижать ее. Обижаем ее, когда творим ее за счет лихоимства. A когда она чиста, большое дерзновение имеет: она узников избавляет от уз, разрушает тьму, гасит огонь, умерщвляет червей, изгоняет скрежет зубов. Для нее с большой радостью открываются небесные врата, ибо она воистину царица, делающая людей подобными Богу. Будьте милосердны, сказал, как Отец ваш небесный. Она крылата и легка, y нее золотые крылья, она летает красивее ангелов. Ведь сказано: «Крылья y нее голубиные, посеребренные, междурамие в блистании злата». Как голубь, золотой и живой, она летает, смотрит из-под ресниц кроткими очами. Нет ничего прекраснее этих глаз. Красива и пава, но в сравнении с нею — ничто. Она — птица прекрасная и чудная, и ввысь всегда смотрит. Она — девица с золотыми крыльями, с белым тихим лицом. Крылата и легка, стоит она y престола царского. Когда нас судят, она внезапно заступается за нас и спасает нас от мученья, своими крыльями прикрывая. Такой жертвы хочет Бог.

Яко не от вѣры токмо, нъ от дѣлъ, и не от единоя неправедно, нъ от обою купно оправдается человѣкъ

О том, что ке только верою, но и делами, и не только одним неправедно, но и тем и другим вместе оправдывается человек

31. Сущее

31. Сущее <Иак. 2, 14—16>

Кая есть полза, братие моа, аще кто глаголеть вѣру имѣти, а дѣлъ не имат? Еда можеть вѣра спасти и? Аще же брат или сестра нага будета дневнаго житиа,[73] речеть же има кто от васъ: «Идѣта съ миром, грѣйтася и насыщайтася», а не дасть има трѣбования тѣлеси...

Что пользы, братья мои, если кто говорит, что веру имеет, a дел не имеет? Может ли вера спасти его? Если брат или сестра будут наги и лишены хлеба насущного, a кто-то из вас скажет: «Идите с миром, грейтесь и питай-тесь», но не даст им нужного для тела...

Толк. Еже глаголеть, се есть. Аще не дѣла явить кто, яко вѣруеть Богови, избыточно и имя его, не бо въ простѣ глаголяй быти Господень, тъ есть вѣренъ. Нъ тако любяй Господа, яко вѣры ради иже въ нь и на смерть дерзнеть, и яко тако есть предлежащимъ съмотрение и притчѣ являють. Авраамь бо, вѣща, дѣло показа, яко в ѣ рова Богови, възнесъ на всеплодство сына своего. Такоже и Раавь[74] вѣровавьши, не ради о смерти. Се же глаголеть, утвержая вѣрныя, и уча истиною быти вѣрномь, и не глаголаниемь токмо и языком Господа любити, нъ дѣломь и истиною. Тѣмь и множайшими образы являеть, яко аще не дѣлы извѣщьше вѣры, всуе токмо именемь льстятся, ничтоже боле имуще бѣсовъ, ибо и они вѣроваша, яко Сынъ Божий бѣ, и яко Святый Божий[75] бѣ, и яко власть имать надь ними. Виждь и иного духовнаго разума. Не бо рече: «Кая полза, аще кто вѣру имать?», но «Кая полза, аще глаголеть кто вѣру имѣти?» Нъ яснѣе глаголеть: «Покажи ми вещь, отнелѣже имя приялъ еси». Аще глаголеши ся имѣя неправѣ же, всуе и имя ти вѣрно. По коей бо вещи имя ти наречено? Аще не дѣла съвѣдѣтельствують, то ни имя ти мѣста прииметь когда.

Толкование. Το, ο чем он говорит, вот что. Если кто-то делами не покажет, что он верует в Бога, то его имя излишне, если он просто называет себя Господень или Верный. Только тот любит Господа, кто за веру в него не побоится и смерти. A что такая y него мысль, то видно из примеров. Авраам, как известно, делом показал, что верует в Бога, принеся в жертву сына своего. Также и Раав, веруя, пренебрегла смертью. Все это <апостол Иаков> говорит, укрепляя верующих, уча быть истинно верующими: не только речами и разговорами любить Господа, но и делом и истиною. Есть многие примеры того, что те, кто возвестили свою веру без дел, те напрасно обманывали себя именем, ибо они ничуть не лучше бесов, которые тоже веруют, что Сын Божий был, что Святый Божий был, и что Он имеет власть над ними. Примечай и еще духовный смысл. Он же не сказал: «Какая польза, если кто веру имеет?», но: «Какая польза, если говорит кто, что веру имеет?» Он сказал яснее: «Покажи мне дело, за которое получил ты имя <«христианин»>. Если ты называешь себя <христианином> без праза на это, напрасно тебе это имя. За какие дела имя тебе дано? Если дела не свидетельствуют, то за именем никогда не закрепится место.

32. Сущее

32. Сущее <Иак. 2, 16—19>

...какая есть польза? Тако и вѣрѣ, аще не имат дѣлъ, мѣртва есть о себѣ. Нъ речеть кто: ты вѣру имаши, а азъ дѣла имамъ, покажи ми вѣру свою от дѣлъ своих, и азъ покажю тебѣ от дѣлъ моих вѣру свою. Ты вѣруеши, яко Богъ единъ есть, добрѣ твориши. И бѣси вѣрують и ищазають.

...какая польза? Такая вера, если нет y нее дел, она сама по себе мертва. Если кто-то сказал: «Ты веру имеешь, a я имею дела, покажи мне веру свою через дела свои, a я покажу через дела свои веру мою». Ты веруешь во Единого Бога — хорошо делаешь. Но и бесы веруют и гибнут.

Толк. Златоуста. Аще бо въ Отца и Сына и Святаго Духа правѣ кто вѣруеть, житиа же права не имат, ничтоже ему приобрѣтение вѣра на спасение. Велико бо вѣра и спасено, и бес тоя никакоже спастися. Нъ сама о себѣ не довлѣеть, нъ требуеть и жития права. Аще бо и земл ѣ наслѣдовати не възмогоша, толико пострадавше въ пустыни, зане поропташа и съблудиша,[76] како же мы небеса улучити възможем, нестройнѣ и въ лѣности поживше? Вера бо по крещении[77] мертва бысть, аще кто без д ѣ лъ имать ю, и не извѣстить ея праведными начинании. Заклад бо есть блага житиа крещение, ибо Господь нашь въ образъ наш крещься от Иоанна, на гору въсходить, и къ диаволу брань въсприимаеть, и всю его раздрушает силу.[78] Нам образь дая, да вѣмы, яко по божественѣй бани дѣла трѣбѣ суть, и подвизи нас ожидают, еже къ противнику, д ѣ лъ явлениа.

Толкование Златоуста. Если кто в Отца и Сына и Святого Духа правильно верует, но правильной жизни не ведет, ничего не дает ему вера для спасения. Вера — это <нечто> великое и спасительное, без веры никак нельзя спастись. Но одной веры недостаточно, требуется жизнь праведная. Потому что если те, кто перенесли тяжкие испытания в пустыне, не смогли наследовать землю из-за того, что возроптали и впали в заблуждение, то как же мы, беспорядочно и в лености прожив жизнь, можем наследовать небеса? Ибо вера, полученная при крещении, мертва для того, кто дел не имеет и не проявит ее праведными начинаниями. Ибо крещение — это залог доброй жизни, ведь Господь наш, в наш образ крестившись через Иоанна, на гору восходит, и в борьбу вступает с дьяволом, и всю его разрушает силу. И этим он показывает пример, чтобы знали, что после божественной купели дела требуются, так что подвиги нас ожидают против <сатаны> через проявление добрых дел.

33. Сущее

33. Сущее <Иак. 2, 20—21>

Хощеши ли разумѣти, о человѣче тъще, яко вѣра без дѣлъ мертва есть? Авраамь бо отець[79] не от дѣлъ ли оправдися,[80] възнесъ Исаака, сына своего, на жрътвникъ?[81]

Хочешь ли понять, ο суетный человек, что вера без дел мертва? Ведь и Авраам, отец, не делами ли оправдался — возложил Исаака, сына своего, на жертвенник?

Толк. Святаго Кирила.[82] Понеже блаженый Иаковь Авраама глаголеть от дѣлъ оправьдавшася, възнесъша Исаака сына на жрътвьникь, Павель же глаголеть его от вѣры оправдана,[83] да не мнимь ею противящася себе. Прѣже бо имѣти ему Исаака, вѣрова и мьзду вѣрованиа въсприя — Исаака. Нъ обаче и егда възнесе Исаака на жертвьникь, не токмо дѣло творяше повелѣное ему, нъ и вѣры не отступи, яко о Исаацѣ хощеть сѣмя его умножитися паче звѣздъ, помышляя, яко от мертвых въздвигнути можеть Богъ. Обаче Павелъ съвѣдѣтѣля своим словом и споспѣшника творить блаженаго Давида, мужа, живша въ благочьстии и мудрѣ устраяет, яко Духомь глаголавша вѣры ради оставление,[84] и възвѣщаеть всѣм человѣкомь уже о Христѣ настоящее врѣмя.

Толкование святого Кирилла. Β το время как блаженный Иаков говорит, что Авраам оправдался делами, возложив Исаака, сына своего, на жертвенник, Павел говорит, что Авраам оправдан верою, да не подумаем, что они противоречат друг другу. Когда не было еще y него Исаака, Авраам веровал и получил награду за веру — Исаака. Но и тогда, когда он возложил Исаака на жертвенник, он не только совершил дело, повеленное ему Богом, но и не отступил от веры в то, что через Исаака потомство его умножится больше звезд, понимая, что может Бог воскресить из мертвых. И еще Павел свидетельством своих слов, подтверждающим их, делает блаженного Давида, мужа, жившего в благочестии, который мудро, по действию Духа, предсказал прощение грехов ради веры, и возвещает всем людям, что наступает время Христа.

34. Сущее

34. Сущее <Иак. 2, 22—23>

Видиши ли, яко вѣра поспѣшьствоваше дѣломь его и от дѣлъ вѣра съвръшися, и събышася Книгы[85] глаголющая.

Видишь ли, что вера способствовала Авраама делам и что через дела вера достигла совершенства, и сбылось слово Писания?

Толк. Кирил. Принеси словесную жрътву и сущиемь естьства законы извѣщай, и неотроченыя любве попери жало, и на земли ничтоже, токмо развѣ еже о Бозѣ любы.

Толкование святого Кирилла. Принеси словесную жертву, изучай законы природы по существу, растопчи жало безответной любви, ибо нет на земле никакой любви, кроме любви κ Богу.

35. Сущее

35. Сущее <Иак. 2, 23—24>

Вѣрова же Авраамь Богови, и въмѣнися ему въ правду, и другъ Божий наречеся.[86] Видите ли убо, яко от дѣлъ оправдается человѣкь, а не от вѣры единоя токмо?

Веровал Авраам Богу, и это вменилось ему в праведность, и был он наречен другом Божиим. Видите ли, что через дела человек оправдается, a не только от одной веры?

Толк. Кирил. Старость убо имат правду, иже вѣрою чьстыи — всѣхъ Бога и Владыку.

Толкование Кирилла. У старости есть праведность, a y чистых сердцем — всех Бог и Владыка всего сущего.

36. Апостоль

36. Апостольское <Иак. 2, 25—26>.

Такоже и Равь блудная не от дѣль ли оправдися, приимши сходникы и инѣмь путемь изведши?[87] Якоже бо и тѣло без духа мертво есть, тако и вѣра без дѣлъ мрътва есть.

Так и Раав блудница не делами ли оправдалась, приняв лазутчиков и выведя их другим путем? Как тело без духа мертво, так и вера без дел мертва.

Толк. Севирианово.[88] Слыши Писаниа, съвѣдѣтельствующа ея оправданиа,[89] яже бѣ въ блудѣ: бисьръ въ калѣ свѣтяся,[90] злато в тимѣнии поврьжено, цвѣтъ благочестия въ трьнии подавляем, благочьстная душа, въ злочестиа странѣ затворена.

Толкование Севирианово. Слушай Писание, свидетельствующее ο ее оправдании, ее, которая прежде была в блуде: как жемчужина в навозе она светилась, как золото, брошенное в грязь, цветок благочестия, подавляемый тернием, благочестивая душа в плену y злочестия.

Яко дрьзы и бе-щинны языкь умрьщвяет имущаго и, егоже потреба дрьжати на похвалу и на славу Божию

О том, что дерзкий и необузданный язык убивает своего владельца и что следует направлять его на похвалу и прославление Бога

37. Сущее

37. Сущее <Иак. 3, 1>

Не мнози учителе будѣте,[91] братие моа, вѣдуще, яко больи грѣхъ приимемъ.

He многие пусть будут учителями, братья мои, зная, что мы больший грех примем.


Дата добавления: 2018-11-24; просмотров: 235; Мы поможем в написании вашей работы!

Поделиться с друзьями:






Мы поможем в написании ваших работ!